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dc.contributor.authorArbelo, Kevin
dc.contributor.authorDelgado, Naira
dc.contributor.authorRuiz, Cristina
dc.contributor.authorHernández Fernaud, Estefanía 
dc.contributor.otherPsicología Cognitiva, Social y Organizacional
dc.contributor.otherCentro: Facultad de Psicología y Logopedia Grupo de investigación: PsicamULL_Psicología Ambiental
dc.date.accessioned2024-01-15T21:05:14Z
dc.date.available2024-01-15T21:05:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/35315
dc.descriptionArtículo publicado en abierto
dc.description.abstractThe objective of this study is to analyse the effect of perceived crowding and perceived restorative capacity on tourist satisfaction in different tourist environments. After visiting three tourist spaces, 1,958 tourists were surveyed. Three scales were used: (1) perceived restorative capacity of tourist environments; (2) perceived crowding; and (3) satisfaction, enjoyment and intention to recommend. The results showed that the perception of restorative capacity is intensely related to satisfaction measurements. In all three tourist spaces, satisfaction decreases as perceived restorative capacity drops. Likewise, the perception of crowding shows an inverse relationship with satisfaction; tourists who had a strong sense of being disturbed over the number of people at the site had lower levels of satisfaction, enjoyment and intention to recommend. The results show the important role played by perceived restorative capacity and the perception of crowding on tourist satisfaction and the need to explore the role of psychoenvironmental variables on satisfaction by incorporating the unique features of the place visited.en
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación es analizar el efecto del hacinamiento percibido y la capacidad restauradora percibida sobre la satisfacción turística en entornos turísticos diferentes. Tras la visita a tres espacios turísticos se encuestó a 1,958 turistas. Se utilizaron tres escalas: (1) capacidad restauradora percibida para entornos turísticos, (2) hacinamiento percibido, y (3) satisfacción, deleite e intención de recomendar. Los resultados indicaron que la percepción de capacidad restauradora tiene una relación muy intensa con las medidas de satisfacción. En los tres espacios turísticos la satisfacción decrece al disminuir la capacidad restauradora percibida. Asimismo, la percepción de hacinamiento tiene una relación inversa con satisfacción; aquellos turistas que tuvieron una alta sensación de molestia por el número de personas en el lugar vieron reducidos sus niveles de satisfacción, deleite e intención de recomendar. Los resultados muestran el importante papel de la capacidad restauradora percibida y la percepción de hacinamiento sobre la satisfacción turística, y la necesidad de explorar el papel de variables psicoambientales sobre la satisfacción incorporando las características diferenciales del lugar visitado.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.relation.ispartofseriesInternational Journal of Social Psychology, Volume 36, 2021 - Issue 2
dc.rightsLicencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES
dc.titleThe role of perceived restorative capacity and crowding on satisfaction: a study in different tourist spacesen
dc.title.alternativeEl papel de la capacidad restauradora percibida y el hacinamiento sobre la satisfacción: un estudio en diferentes espacios turísticoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.doi10.1080/02134748.2021.1882225
dc.subject.keywordperception of restorative capacityen
dc.subject.keywordcrowdingen
dc.subject.keywordsatisfactionen
dc.subject.keywordtourism


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