Contextual Performance in Academic Settings: The Role of Personality, Self-efficacy, and Impression Management
Fecha
2018Resumen
The main purpose of this paper was to analyse the predictive role of personality, self-efficacy, and impression management
on contextual performance in academic settings. A sample of 223 university students voluntarily answered a battery of
tests on-line. Results showed that conscientiousness, extraversion, and agreeableness, as well as self-efficacy, predict
contextual performance self-evaluations. Furthermore, the significant interaction between conscientiousness and selfefficacy multiplies their influence. Besides, impression management contributes to predicting contextual performance,
but did not interact with the remaining variables. Results related to personality and self-efficacy are consistent with those
found in work settings. El propósito principal de esta investigación ha sido analizar el papel predictor de las dimensiones de la personalidad, la
percepción de autoeficacia y el manejo de la imagen en el desempeño contextual en entornos académicos. La muestra
estuvo compuesta por 223 estudiantes universitarios, que cumplimentaron una batería de cuestionarios a través de una
aplicación informática. Los resultados mostraron que responsabilidad, extraversión y amabilidad son las dimensiones
de personalidad que, junto con autoeficacia, predicen la autoevaluación del desempeño contextual. Además, la variable
responsabilidad interactúa con la autoeficacia, de modo que el papel predictivo de dicha variable de personalidad se
incrementa a medida que aumenta la autoeficacia. Por otra parte, el manejo de la imagen explicó parte de la varianza de
desempeño contextual autoevaluado, pero no interactuó con las restantes variables. Los resultados obtenidos respecto a
las dimensiones de personalidad y la autoeficacia son coherentes con los encontrados en contextos laborales.