Hacia un turismo para la diversidad
Author
Cruces Portales, RafaelDate
2024Abstract
El presente artículo trata de sintetizar un trabajo etnográfico sobre las experiencias de las
personas con requerimientos específicos de accesibilidad cuando hacen turismo, llevado a cabo durante los
años 2015 y 2016 en la costa alicantina – Santa Pola, Elche, Benidorm – y en el sur de Tenerife – Los
Cristianos, Arona –. Se analizan los efectos que producen para el pleno disfrute del turismo las barreras
físicas y actitudinales que enfrentan. Los objetivos planteados: conocer los factores que actúan como
barreras invisibles impidiendo a las personas con discapacidad disfrutar con plenitud del ocio y el turismo;
saber las razones que esgrimen los empresarios del sector para mostrar escaso interés en captar clientes
entre las personas con discapacidad; explorar si la imagen y simbología de la discapacidad repercute en su
experiencia turística; aclarar si el turismo accesible constituye un nicho o un nuevo segmento de mercado.
Los datos obtenidos permiten concluir que el poder de la demanda de servicios y recursos accesibles supone
un incentivo para mejorar y ampliar la oferta actual. Las nuevas tecnologías aplicadas a la cadena de viaje
accesible, darán seguridad y dinamismo, a un turismo hacia la diversidad. This article aims to synthesise a larger ethnographic work on the circumstances surrounding
the experiences of people with specific accessibility requirements when they indulge in tourism, carried out
during 2015 and 2016 on the Alicante coast – Santa Pola, Elche, Benidorm – and the south of Tenerife – Los
Cristianos, Arona –. The effects produced by the physical and attitudinal barriers that they have to face
are analysed. The objectives outlined in this paper are: to know the factors that act as invisible barriers
preventing people with special needs from fully enjoying leisure and tourism; to know why businessmen in
the sector show such little interest in attracting clients with special needs; explore whether the image and
symbology of special needs has an impact on the tourist experience of people in this category and to clarify
whether accessible tourism constitutes a niche or a new market segment. In this regard, we provide passages
from the ethnography on which the study is based, through in‐depth interviews and participant observation.
Likewise, the progressive application of new technologies to the travel chain accessibility is helping to set up,
with greater security and dynamism, a tourism that has set a course towards diversity.