Designing, Implementing and Appraising Communicative Speaking Tasks for the Secondary L2 Classroom
Author
Herrera Chávez, PaolaDate
2024Abstract
This paper analyses the design, implementation, and appraisal of communicative speaking
tasks within the secondary L2 classroom context. Its goal is to identify frequent constraints
encountered in secondary educational settings and propose improvements to contribute to
enhancing students’ language competencies. The study is divided into several interconnected
sections, including a comprehensive literature review of Communicative Language Teaching
(CLT), a detailed explanation of the methodological framework employed, and an in-depth
analysis of the communicative speaking task. By exploring the theoretical basis of CLT and
applying its principles to task design, this research aims to connect theoretical insights with
practical classroom implementations. Through data collection and analysis, the study assesses
the efficacy of communicative speaking tasks and proposes strategies to address identified
limitations. These findings enrich the ongoing discourse on language pedagogy by offering
valuable insights into teaching approaches to improve students’ linguistic, sociolinguistic,
actional, discourse, and strategic competencies in the secondary L2 classroom. Este estudio analiza el diseño, la implementación y la evaluación de las tareas comunicativas
orales en el contexto de las aulas de secundaria donde se enseña una segunda lengua
extranjera (L2). Su objetivo es identificar las limitaciones frecuentes que se encuentran en los
entornos educativos de secundaria y proponer estrategias que contribuyan a mejorar las
competencias lingüísticas de los estudiantes. El estudio se divide en varias secciones
interconectadas, que incluyen una revisión exhaustiva de la literatura sobre la Enseñanza
Comunicativa de Lenguas (ECL), una explicación detallada del marco metodológico
empleado y un análisis en profundidad de la tarea comunicativa oral. Al explorar la base
teórica de la ECL y aplicar sus principios al diseño de la tarea, esta investigación pretende
conectar los conocimientos teóricos con la aplicación práctica en el aula. Mediante la
recopilación y el análisis de datos, el estudio evalúa la eficacia de las tareas comunicativas
orales y propone estrategias para abordar las limitaciones identificadas. Estos resultados
enriquecen el discurso actual sobre la pedagogía del lenguaje al ofrecer perspectivas sobre los
posibles enfoques didácticos para mejorar las competencias lingüísticas, sociolingüísticas,
accionales, discursivas y estratégicas de los estudiantes en el aula de L2 de secundaria.