• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La gamificación como propuesta metodológica de cambio en EFL en primaria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Mesa Hernández, Andrea
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/38045
Abstract
El presente estudio tiene como objetivo evaluar la eficacia de la gamificación como metodología para incrementar la motivación en el aprendizaje de EFL, así como para promover el desarrollo de competencias comunicativas y plurilingües en la educación primaria. Para ello, se ha llevado a cabo una exhaustiva revisión de la literatura sobre gamificación, analizando sus implicaciones y fundamentación teórica en relación con el aprendizaje y la motivación. Además, se ha diseñado y aplicado una propuesta de innovación en un centro educativo público de San Cristóbal de La Laguna, Tenerife. Asimismo,la investigación se ha desarrollado mediante una metodología mixta, combinando un enfoque cualitativo, basado en la observación y entrevistas directas con el alumnado, con un enfoque cuantitativo, empleando una encuesta de satisfacción y una coevaluación mediante una rúbrica. Por último, tanto los resultados de la revisión sistemática como aquellos relativos a la propuesta de innovación, sugieren que la gamificación no solo aumenta la motivación, sino que también convierte a los estudiantes en participantes activos en su proceso de aprendizaje, lo que a su vez facilita el desarrollo de competencias comunicativas y plurilingües al permitir el diseño de actividades contextualizadas y significativas.
 
The present study aims to evaluate the effectiveness of gamification as a methodology to increase motivation in learning EFL, as well as to promote the development of communicative and plurilingual competencies in primary education. To achieve this, an exhaustive review of the literature on gamification has been conducted, analyzing its implications and theoretical foundation in relation to learning and motivation. Additionally, an innovative proposal has been designed and implemented in a public educational center in San Cristóbal de La Laguna, Tenerife.The research has been carried out using a mixed methodology, combining a qualitative approach, based on observation and direct interviews with students, with a quantitative approach, employing a satisfaction survey and aco-evaluation using a rubric.Finally, the results of both the systematic review and the innovative proposal suggest that gamification not only increases motivation but also turns students into active participants in their learning process. This, in turn, facilitates the development of communicative and plurilingual competencies by enabling the design of contextualized and meaningful activities.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00