Rebellion and Wilderness: Female Agency and Irish Nature in Elizabeth Griffith’s The History of Lady Barton (1771)
Author
Freire Gargamala, LydiaDate
2024Abstract
This paper endeavors to establish a correlation between the portrayal of female characters
and Irish wilderness in Elizabeth Griffith’s Gothic novel, The History of Lady Barton (1771).
Deprived of agency and independence, female figures in the realm of Gothic fiction are often
rendered as figures of otherness –alien, monstrous, and threatening– driven by a relentless
pursuit of liberation from patriarchal constraints. Faced with the choice between madness,
death or exile as defiant alternatives to submitting to societal repression, these characters
become symbolic rebels against established norms, ultimately opting for a tormenting fate
over submission. This portrayal positions them as figures of wildness and uncontrollability,
echoing the untamed essence of nature itself. Therefore, by intertwining the fates of women
like Louisa Barton and Olivia Walter with the chaotic and uncontrollable Irish landscape,
Griffith’s narrative, enhances the complexity of her female characters, suggesting an innate
connection between their defiance and the tumultuous, uncontrollable forces inherent in
the natural world. Through this lens, both women and nature emerge as sites of otherness,
offering new avenues for resistance and empowerment. Este artículo se propone establecer una correlación entre la representación de los personajes
femeninos y la naturaleza salvaje irlandesa en la novela gótica de Elizabeth Griffith, The
History of Lady Barton (1771). Privadas de agencia e independencia, las figuras femeninas
en la ficción gótica suelen ser retratadas como figuras de alteridad –alienadas, monstruosas
y amenazantes– impulsadas por una búsqueda incesante de liberación de las restricciones
patriarcales. Ante la elección entre la locura, la muerte o el exilio como alternativas preferibles
a someterse a la represión social, estos personajes se convierten en iconos de rebeldía contra las
normas establecidas, optando finalmente por un destino tormentoso en lugar de la sumisión.
Esta representación las posiciona como figuras salvajes e incontrolables, haciendo eco de la
esencia indomable de la propia naturaleza. Así, al entrelazar los destinos de mujeres como
Louisa Barton y Olivia Walter con el paisaje indómito de Irlanda, la narrativa de Griffith enriquece la complejidad de sus personajes femeninos, sugiriendo una conexión innata entre sus transgresiones y las fuerzas tumultuosas e incontrolables inherentes al mundo natural. A través de esta perspectiva, tanto las mujeres como la naturaleza emergen como iconos de alteridad, ofreciendo nuevas vías para la resistencia y el empoderamiento.