“None of Them Knows About Floods or Anything About the Rivers:” Monstrous Kinships and Agency in Michael McDowell’s The Flood and The Levee
Author
Calio, GianlucaDate
2024Abstract
This paper explores the disruption of the human/non-human binary in Michael McDowell’s
Blackwater series, focusing on how the character of Elinor Dammert challenges traditional
distinctions between humans and environment. Set in the Southern Gothic landscape of
Lower Alabama, the analysis scrutinizes Elinor’s relationship with the region’s fluvial environ-
ment, emphasizing her role as a complex, shape-shifting gothic figure. Emerging mysteriously
from the river after a flood, Elinor’s actions reflect a deep connection with both the human
and non-human worlds, as she intervenes against anthropogenic alterations, particularly de-
forestation and proposed hydrogeological projects. By highlighting Elinor’s efforts to disrupt
destructive human practices, the paper argues that her character can be seen as attempting
to create kinship between humans and the landscape of Perdido, embodying an ecoGothic
figure that transcends moral binaries. Elinor’s interventions will therefore reveal an alternative
form of ecological agency that emphasizes kin-making rather than domination or revenge. Este artículo explora la interrupción de la oposición binaria humano/no humano en las series Blackwater de Michael McDowell, centrándose en cómo el personaje de Elinor Dammert
se enfrenta a la distinción tradicional entre seres humanos y medio ambiente. Situado en el paisaje gótico sureño del Bajo Alabama, este análisis examina de cerca la relación de Elinor con el medio ambiente fluvial de la región, haciendo hincapié en su papel como figura gótica
compleja con forma cambiante. Emergiendo del río de forma misteriosa tras una inundación, las acciones de Elinor reflejan una conexión profunda tanto con el mundo humano como
con el no humano, mientras interviene contra alteraciones antropogénicas, en particular la deforestación y propuestas de proyectos hidrogeológicos. Subrayando los esfuerzos de Elinor
de alterar prácticas humanas destructivas, este artículo argumenta que su personaje puede ser contemplado como un intento de crear parentesco entre humanos y el paisaje de Perdido, personificado en figura ecogótica que trasciende binarismos morales. Las intervenciones de
Elinor revelarán por tanto una manera alternativa de agencia ecológica que enfatiza la creación de parentesco más que la dominación o la venganza.