• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La experiencia docente con alumnado con TEA

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Infantil
Complete registry
Show full item record
Author
Pereiro Quesada, Melody; Meneses Espinosa, Javier De Los Santos
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/40479
Abstract
El presente Trabajo de Fin de Grado, ha sido realizado siguiendo la modalidad de Proyecto de Investigación, acerca de la experiencia del profesorado tanto de Educación Infantil como de Educación Primaria, así como también personal especializado tales como auxiliares y profesorado de PT y AL, con respecto al alumnado con Trastorno del Espectro del Autismo (TEA) en el contexto del ámbito escolar. Para definir claramente un límite conceptual, se ha llevado a cabo siguiendo una revisión teórica que incluyó la recopilación y análisis de distintos documentos bibliográficos acerca de las principales características del TEA, el rol del docente con respecto a este tipo de alumnado, la inclusión de estos/as alumnos/as en el aula ordinaria y en el contexto del centro, así como del personal que incide y tiene relevancia en la vida académica de estos/as alumnos/as. Para ello se ha elaborado un cuestionario (ah doc) que consta de 22 preguntas al que contestaron un total de 35 docentes tanto de Educación Infantil como del primer ciclo de Educación Primaria, procedentes de las islas de Tenerife y Gran Canaria. Los datos obtenidos en la encuesta aportan información significativa en relación a la percepción del profesorado con respecto a la implicación de las familias de estos/as alumnos/as, el nivel de integración de los/as alumnos/as con TEA, así como en relación a la falta de recursos en los centros educativos para dar respuesta a este tipo de alumnado.
 
This Final Degree Project has been prepared following the modality of a research project about the experience of the teachers of both Early Childhood Education and Primary Education as well as specialized personnel such as assistants and Therapeutic Pedagogy and Hearing and language professionals, regarding to the students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the context of the school environment. To clearly define a conceptual limit, a theoretical review was carried out, which included the compilation and analysis of different bibliographic documents about the main characteristics of ASD, the role of the teacher regarding to these students, their inclusion in the ordinary classroom and in the context of the school, as well as the professionals who influence and have relevance in the scholar life of these students. For this aim, we created a questionnaire (ah doc) with 22 questions that were answered by a total of 35 teachers of both Early Childhood Education and Primary Education who belong from Tenerife and Gran Canaria. The results provide significant information in relation to the perception of teachers regarding the involvement of the families of these students, the level of integration of students with ASD, as well as in relation to the lack of resources of the schools to provide proper aid to them.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00