Job quality in the tourism industry
Author
Melián González, SantiagoDate
2025Abstract
In many countries and regions, tourism activity is viewed as a means of increasing income and
employment for local people. Research confirms that tourism development boosts employment. However,
studies have neglected the quality of jobs. Job quality is a concern for policy makers and is considered a
determinant of individual well-being. The quality of jobs in tourism is generally perceived to be low. Most
evidence with respect to tourism job quality disregards job quality in specific tourism activities, non-tourism
activities, several tourism occupations, and non-tourism occupations. These aspects are analysed using
employment data from the European Union and two large databases on job characteristics (ONET) and
working conditions (European Working Conditions Survey). The results indicate that job quality is low in
accommodation and food and beverage service activities, but not in travel agency and tour operator services.
With regard to occupations, job quality is low in most tourism occupations. En muchos territorios la actividad turística es considerada un medio para aumentar los ingresos y
el empleo de la población. Asimismo, las investigaciones apoyan esta creencia. Sin embargo, los estudios han
descuidado la calidad de los puestos de trabajo, la cual preocupa a los responsables políticos y se considera un
factor determinante del bienestar individual. En general, se considera que la calidad de los puestos de trabajo
en el sector turístico es baja. No obstante, la mayoría de los datos sobre esta no tiene en cuenta la calidad del
empleo en actividades turísticas específicas, en actividades no turísticas, en las diferentes ocupaciones
turísticas y en ocupaciones no turísticas. En este estudio, estos aspectos se analizan utilizando datos de empleo
de la Unión Europea y dos grandes bases de datos sobre características de los puestos de trabajo (ONET) y las
condiciones de trabajo (Encuesta Europea sobre las Condiciones de Trabajo). Los resultados indican que la
calidad del empleo es baja en las actividades de alojamiento y servicios de comidas y bebidas, pero no en los
servicios de agencias de viajes y operadores turísticos. En cuanto a las ocupaciones, la calidad del empleo es
baja en la mayoría de las ocupaciones turísticas.