The Philanthropist in Neo-Victorian Literature: (Im)Proper Femininity, Gender Inversion and Freakishness
Autor
Pettersson, Lin ElinorFecha
2017Resumen
Este trabajo se centra en la filántropa de la ficción neo-victoriana para examinar los efectos
des-sexualizadores del feminismo en la era victoriana, así como las figuraciones y rupturas
literarias del concepto de inversión de género. En particular, se pretende analizar cómo
el resquemor social que despierta el feminismo se materializa en intentos reiterados por
descubrir huellas corporales de la inversión de género. Para ello se analizará la perspectiva
sensacionalista victoriana sobre la figura enrarecida de la Nueva Mujer en la obra de Michel
Faber (The Crimson Petal and the White, 2002), así como el desafío a los discursos dominantes
de la masculinidad y la feminidad que sustentan la identidad lesbiana en The Sealed Letter
(2008), de Emma Donoghue. The present article singles out the female philanthropist in neo-Victorian fiction to explore
the patriarchal unease regarding the unsexing effect of feminism in the mid-Victorian era as
well as the literary constructions and contestations of the concept of gender inversion. I will
examine how social anxiety regarding feminists materialises through repeated attempts of
locating physical traces of gender inversion on the body both then and now. First, I will
analyse Michel Faber’s use of Victorian sensationalist perspectives on the New Woman
through the lens of freakery in The Crimson Petal and the White (2002). Then I will explore
how Emma Donoghue challenges dominant constructions of masculinity and femininity
to support lesbian advocacy in The Sealed Letter (2008).