ABP en la docencia de sistemas de información empresarial
Date
2017Abstract
Entre los principales objetivos de formación y aprendizaje del Grado de Administración
y Dirección de Empresas (ADE) de la Universidad de La Laguna
se encuentra el correspondiente a los sistemas de apoyo a la dirección y las
funciones de los mismos así como la planificación, análisis, diseño e implantación
de los sistemas de información. Por ello, el estudiante debe adquirir
competencias y habilidades relacionadas con la redacción de proyectos de
gestión, el uso de tecnologías de la información y de las comunicaciones, y
el trabajo en equipo.
En esta comunicación se presentan los resultados iniciales del Proyecto de Innovación
Educativa de la Universidad de La Laguna basado en el aprendizaje
por proyectos (ABP) y se dirige a estudiantes de la asignatura de «Sistemas de
Información para la Dirección» que se imparte en el tercer curso del Grado de
ADE. El objetivo planteado es evaluar la eficiencia del ABP en la adquisición
y el desarrollo de las competencias fijadas en la asignatura. Los resultados y
conclusiones servirán tanto para mejorar posteriores aplicaciones del método
basado en proyectos en ésta y otras asignaturas sobre sistemas de información
empresarial como para acercar a los estudiantes a la realidad empresarial. The objectives of training and learning of the Degree of Business Administration
and Management of the University of La Laguna is the one corresponding
to the systems of support to the direction and the functions of the same as
the planning, analysis, design and implantation of the information systems.
Therefore, the student must acquire skills and abilities related to the writing
of management projects, the use of information and communication technologies,
and teamwork.
This communication presents the initial results of the Educational Innovation
Project approved in the last call of the University of La Laguna based on
learning by projects and is addressed to students of the subject «Information
Systems for Management» of the academic year 2015 -2016, which is given in
the second quarter of the third year of the Degree of Business Administration
and Management. The objective is to evaluate the efficiency of project-based
learning in the acquisition and development of the competences established
in the subject. To do this, we will use the following assessment techniques: the
revision of the equipment practice sheets, the participation in the classroom
and virtual classroom, the assistance to tutorials, and the project. The main
results and conclusions will serve both to improve subsequent applications of
the project-based method in this and other subjects on business information
systems and to bring students closer to business reality.