Tiempo, historia, memoria en Al-Andalus
Author
Viguera Molins, María JesúsDate
2016Abstract
We reviewed the concept of time in Islam, marked
by the establishment of a proper time, begun with the Prophet Muhammad’s flight from
Mecca to Medina, which is set shortly after as year 1 of the Hegira (622 a.C.), to constitute
their Era and calendar. Although this model prevailed in al-Andalus, it is necessary
to bear in mind that more or less sporadic use of other Eras and calendars was practiced,
namely, in other territories of the Dâr al-Islâm, for diachronic bequests, as well as for
certain astronomical applications or practices (such as the solar agricultural calendar), or
by non-Muslim population, or even as the result of some universalist timely eagerness. In
relation to time in al-Andalus, we mention what Ibn Hazm, Averroes and Ibn ’Arabi said
to end up raising some conditions of the historical record in al-Andalus: (1) its relationship
with pre-Andalusi past; (2) the legitimations / non legitimations of historical memory; and
(3) control of memory spaces: exclusions and silences. Repasamos el concepto del tiempo en el islam, marcado por el establecimiento de un tiempo
propio, comenzado con la emigración del profeta Muhammad desde La Meca a Medina, hecho
que poco después se fijó como año 1 de la Hégira (622 d.C.), para constituir su era y su calendario,
que también rigió en al-Andalus, aunque es interesante que aquí también se recurriera,
con más o menos esporádico uso, a otras eras y calendarios, como también ocurrió en otros
territorios de la Dâr al-Islâm, por legados diacrónicos, o para ciertas aplicaciones astronómicas, o
prácticas (como el calendario solar agrícola, o por coexistir población no musulmana, o incluso
por algún afán puntual universalista). En relación con el tiempo en al-Andalus, mencionamos
lo que manifestaron Ibn Hazm, Averroes e Ibn ’Arabî. Terminamos planteando algunos
condicionantes del registro histórico de al-Andalus: (1) su relación con el pasado preandalusí;
(2) las legitimaciones / ilegitimaciones de la memoria histórica; y (3) controlar espacios de la
memoria: exclusiones y silencios.