Inteligencia emocional y ajuste psicológico en estudiantes en formación.
Author
Marrero Carreira, BetsabeDate
2018Abstract
The main purpose of this research has been to analyze the level of emotional
intelligence (EI) in 147 students, regardless of their educational levels. The associations
of EI with other factors, such as personality (extraversion, agreeableness,
conscientiousness, neuroticism and openness to experience), self-esteem, social support
and general symptomatology (somatic symptoms, anxiety-insomnia, social dysfunction
and depression) were analyzed. The main results indicated that the emotional
compression was the EI variable that stablished a greater relationship with the other study
variables, which seemed to be mostly influenced by openness to experience and
emotional regulation. Whereas, emotional perception was influenced largely by
depression. Additionally, a comparative study between a sample of Computer
Engineering students with those subjects of our sample not studying Sciences or
Technology was carried out. Both samples were made up of 56 men. Computer
Engineering students showed less social support and emotional perception. These
findings give complementary information to the studies carried out in this regard. El objetivo principal ha sido conocer la inteligencia emocional (IE) de 147
estudiantes de distintos niveles educativos, y su relación con otras variables psicológicas
como personalidad (extraversión, neuroticismo, cordialidad, responsabilidad y apertura a
la experiencia), autoestima, apoyo social y sintomatología general (síntomas somáticos,
ansiedad-insomnio, disfunción social y depresión). La comprensión emocional es el
factor de IE que mayor relación presentó con el resto de variables, sobre todo con apertura
a la experiencia y con regulación emocional; mientras que la percepción emocional se
asoció en mayor medida con depresión. Además, se llevó a cabo un contraste entre los
estudiantes que no pertenecían a las ramas de Ciencias puras o de Tecnología con otra
muestra de estudiantes de Ingeniería Informática; constituidos cada uno de ellos por 56
hombres. Estos últimos mostraron menor apoyo social y percepción emocional. Los
resultados dan información complementaria a los estudios realizados al respecto.