• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

El uso de las TIC en Secundaria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Álvarez Miranda, Noelia
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/7426
Abstract
This project focuses on the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the classroom as an effective method to improve the teaching and learning process in Secondary Education. The truth is that students’ lack of motivation has been one of the main problems in education. For this reason, the principal purpose of this project is to investigate if it is possible to foment their motivation and involvement in the learning process, specifically in the subject of English as a foreign language, by using one of the most recognised didactic strategies: webquests. In this particular case, the activity has been implemented in one classroom of the 4th year of secondary education composed by 24 students at La Milagrosa School. Subsequently, the investigation has been completed through the elaboration of a survey in order to know the participants’ opinion about the methodology that has been used. Both the webquest and the survey’s results have been positive and useful to confirm that webquests contribute to enrich the 2 learning process of a foreign language, to promote cooperative work and to acquire the key competences that are established in the subject curriculum.
 
El presente trabajo se centra en la integración de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el aula como método eficaz para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Secundaria Obligatoria. Lo cierto es que la desmotivación del alumnado ha sido uno de los principales problemas en educación. Por esta razón, el objetivo del trabajo es investigar si utilizando una de las estrategias didácticas más reconocidas en relación con las nuevas tecnologías, las webquest, es posible fomentar su motivación e implicación en el aprendizaje, específicamente en la materia de Primera Lengua Extranjera. En este caso, la actividad se ha llevado a cabo en uno de los cursos de 4° de la ESO del colegio La Milagrosa, compuesto por 24 alumnos. Posteriormente, se ha completado la investigación mediante la elaboración de una encuesta para conocer la opinión de los participantes sobre la metodología utilizada. Tanto los resultados de la webquest como de la encuesta han sido bastante positivos y útiles para confirmar que, efectivamente, las webquest contribuyen a enriquecer el aprendizaje de una lengua extranjera, potenciar el trabajo cooperativo y a adquirir las competencias clave establecidas en el currículo de la materia.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00