El uso de las TIC en Secundaria
Author
Álvarez Miranda, NoeliaDate
2018Abstract
This project focuses on the integration of Information and Communication
Technologies (ICT) in the classroom as an effective method to improve the teaching and
learning process in Secondary Education. The truth is that students’ lack of motivation
has been one of the main problems in education. For this reason, the principal purpose of
this project is to investigate if it is possible to foment their motivation and involvement
in the learning process, specifically in the subject of English as a foreign language, by
using one of the most recognised didactic strategies: webquests. In this particular case,
the activity has been implemented in one classroom of the 4th year of secondary education
composed by 24 students at La Milagrosa School. Subsequently, the investigation has
been completed through the elaboration of a survey in order to know the participants’
opinion about the methodology that has been used. Both the webquest and the survey’s
results have been positive and useful to confirm that webquests contribute to enrich the
2
learning process of a foreign language, to promote cooperative work and to acquire the
key competences that are established in the subject curriculum. El presente trabajo se centra en la integración de las Tecnologías de la Información
y Comunicación (TIC) en el aula como método eficaz para mejorar el proceso de
enseñanza-aprendizaje en la Educación Secundaria Obligatoria. Lo cierto es que la
desmotivación del alumnado ha sido uno de los principales problemas en educación. Por
esta razón, el objetivo del trabajo es investigar si utilizando una de las estrategias
didácticas más reconocidas en relación con las nuevas tecnologías, las webquest, es
posible fomentar su motivación e implicación en el aprendizaje, específicamente en la
materia de Primera Lengua Extranjera. En este caso, la actividad se ha llevado a cabo en
uno de los cursos de 4° de la ESO del colegio La Milagrosa, compuesto por 24 alumnos.
Posteriormente, se ha completado la investigación mediante la elaboración de una
encuesta para conocer la opinión de los participantes sobre la metodología utilizada.
Tanto los resultados de la webquest como de la encuesta han sido bastante positivos y
útiles para confirmar que, efectivamente, las webquest contribuyen a enriquecer el
aprendizaje de una lengua extranjera, potenciar el trabajo cooperativo y a adquirir las
competencias clave establecidas en el currículo de la materia.