Tareas sociales: Hacia el futuro de la educación en competencias
Fecha
2018Resumen
On the basis of a European educational framework which aims to respond to the
needs – both present and future – of investigation and innovation in the field of
education, the key competences take a stance as a very significant resource and an
important, conciliatory and essential element of the new curriculum.
At the European level, they insist on the need of acquiring the key competences
as a requirement to reach both personal and social and academic and professional
development to adjust to a world more and more globalized and uncertain.
The competence approach, at its peak and demand, can constitute a key tool for
the training of the students who, when leaving the Spanish – and European –
educational system, will be incorporated into society assuming the responsibilities it
demands.
In this context, social tasks are a key element to maintain the content in relation
to reality, developing a critical outlook, integrating key competences so its acquisition
may be possible.
In order to build bridges between theory and practice and, therefore, bring closer
the understanding of reality, social tasks are born to foster the competence approach
through team work. Partiendo de un marco educativo europeo que pretende responder a las
necesidades – tanto presentes como futuras – de investigación e innovación en el campo
de la educación, las competencias clave se posicionan como un recurso muy
significativo y un importante elemento integrador y esencial del nuevo currículo.
A nivel europeo, se insiste en la necesidad de adquirir las competencias clave
como requisito para alcanzar el pleno desarrollo tanto personal y social como académico
y profesional para poder ajustarse a un mundo cada vez más globalizado e incierto.
El enfoque competencial, en pleno apogeo y demanda, puede constituir una
herramienta clave para la formación de un alumnado que, a la hora de egresar del
sistema educativo español – y europeo –, se podrá incorporar a la sociedad asumiendo
las responsabilidades que esta demanda.
En este contexto, las tareas sociales son un elemento clave para mantener los
contenidos en relación con la realidad, desarrollando una mirada crítica hacia el
exterior, integrando las competencias clave de manera que sea posible su adquisición.
Con el fin de construir puentes entre teoría y práctica y, por tanto, aproximarse a
la comprensión de la realidad, nacen las tareas sociales para fomentar el enfoque
competencial a través del trabajo grupal.