Whale as cosmos: Multi-species ethnography and contemporary indigenous cosmopolitics
Autor
Adamson, JoniFecha
2012Resumen
Both Niki Caro’s 2002 film Whale Rider and Linda Hogan’s 2008 novel People of the Whale feature children who possess characteristics that associate them with ancient transformational animals and—at the same time—prove them to be modern leaders capable of challenging clichés surrounding the “Ecological Indian.” Both film and novel also feature traditionallycarved canoes linked to the whales considered by the many whaling peoples to be ancestors. This essay explores how events staged around these canoes offer insight into the activities of
indigenous, ethnic minority, and civil society groups who are organizing a movement that has recently been described as “indigenous cosmopolitics.” While exploring the relevance of this movement for ecocriticism, the essay also examines how transformational characters might be reread for the ways they suggest new modes of research being referred to as “multi-species
ethnography” by scholars who study humans within the “cosmos” of their entanglements with other kinds of living beings. Tanto la película de 2002, Whale Rider, de Niki Caro, como la novela People of the Whale de
Linda Hogan, publicada en 2008, se caracterizan porque en ellas aparecen niños que poseen
características que los relacionan con animales antiguos que se transforman, lo que hace que al
mismo tiempo éstos demuestren tener modernas dotes de liderazgo, siendo capaces de pasar por
alto los clisés que rodean al “indio ecologista”. Tanto en la novela como en la película aparecen
también canoas grabadas de forma tradicional, las cuales se asocian con las ballenas, animales
que están considerados como “ancestros” para una buena cantidad de pueblos balleneros. Este
ensayo explora la manera en que los eventos que están relacionados con tales canoas ofrecen
una perspicaz descripción de las actividades de las minorías étnicas indígenas, así como de los
grupos de la sociedad civil que están organizándose en el movimiento que se ha denominado
recientemente como el “cosmopolitismo indígena.” Al mismo tiempo que se explora la relevancia
que este movimiento tiene dentro de la ecocrítica, se examina también cómo estos personajes
que se transforman podrían releerse como sujetos que sugieren nuevos modelos de búsqueda
dentro de la “etnografía de múltiples especies,” lo que es muy interesante para los estudiosos de
espécimenes humanos integrados en un “cosmos” de interrelaciones con otras clases de seres vivos.