And Everything Began with Laughs and Tears…The Creation of the Gods According to Esna II, 163, 16-17; III, 206, 8-9 (§13) and III, 272, 2-3: Precedents, Interpretation and Influences
Fecha
2018Resumen
Demiurge’s tears play a prominent role in ancient Egyptian cosmogonic traditions as far as the genesis of the human being is concerned. However, the creation of the gods as a consequence of the demiurge’s laughter seems to be a unicum of the texts of the temple of Esna. This does not mean, however, that it is not possible to trace certain laughter precedents as a vitalizing agent at least from the Old Kingdom, which, subsequently, would be duly re-elaborated by the Latopolitan theologians during the Late Period. It is precisely this theme that will be studied in this work, showing some possible antecedents to the idea of the creation of the divine entities by laughter. At the same time it will delve into the meaning of this theogonic method as opposed to anthropogonic. In addition, the relevance or otherwise of the hypothesis put forward by some researchers about the emergence of human beings will be analysed concerning the transmission of this notion of the theogonic laughter towards different texts written in Greek, as well as the intellectual context in which such an event could have occurred. Las lágrimas del demiurgo juegan un destacado papel dentro de las tradiciones cosmogónicas egipcias antiguas en lo que respecta a la génesis del ser humano. Sin embargo, la creación de los dioses como consecuencia de la risa del demiurgo parece ser un unicum de los textos del templo de Esna. Ello no quiere decir, no obstante, que no se puedan rastrear ciertos precedentes de la risa como agente vitalizador al menos desde el Reino Antiguo que, posteriormente, serían debidamente reelaborados por los teólogos latopolitanos durante el periodo tardío. Es precisamente este tema el que será estudiado en este trabajo, mostrando algunos posibles antecedentes en los que se habría asentado la idea de la creación de los entes divinos por la risa, a la par que se ahondará en el significado de este método teogónico frente al antropogónico. Asimismo, se analizará la pertinencia o no de la hipótesis formulada por algunos investigadores relativa a la transmisión de esta noción de la risa teogónica hacia distintos textos escritos en griego, así como el contexto intelectual en que tal hecho pudo haber acontecido.