Performing masculinity, performing the self: Rudolfo Anaya's Bless me, Ultima and Heart of Aztlan
Autor
Wehbe Herrera, AishihFecha
2013Resumen
This article explores how Bless Me, Ultima and Heart of Aztlan, the two earliest novels by
acclaimed Chicano writer Rudolfo Anaya, problematise and negotiate Chicano masculinity
issues. I will focus on the main characters of the novels, who, at different vital moments of
their lives, question the meaning of manhood amidst important socio-economic changes and
conflicting cultural traditions. Anaya reveals the complexity of being “mestizo” in American
society, and exposes how hegemonic standards of masculinity are Manichean, restrictive and
reliant on gender inequality. I will finally examine whether the novels challenge hegemonic
gender orders, successfully negotiate non-heterosexist ideals of manhood, and ultimately
contribute to the advancement of egalitarian gender relations for the Chicana/o community Este artículo explora cómo Bless Me, Ultima y Heart of Aztlan, las dos primeras novelas
publicadas por Rudolfo Anaya, autor clave en la literatura chicana, problematiza y negocia
conceptos hegemónicos de masculinidad. Me centraré en los dos personajes principales de las
dos novelas, quienes, en distintos momentos vitales, cuestionan el significado de ser hombre
a raíz de profundos cambios socio-económicos y tradiciones culturales en conflicto. Anaya
expone la complejidad intrínseca a ser mestizo en la sociedad estadounidense, y descubre
cómo los ideales hegemónicos de masculinidad socialmente aceptados y celebrados son
maniqueos, restrictivos y anclados en la desigualdad de género. Finalmente, cuestiono el
grado en que las novelas desafían y desestabilizan el orden de género hegemónico, negocian
modelos de masculinidad no heterosexistas y contribuyen al avance de relaciones de género
igualitarias en la comunidad chicana