Virtual Hands-On Workshops to Bring Teenage Girls to Computer Science in Uruguay: An Experience
Fecha
2022Resumen
During the last decades the presence of women in the area of Computer Science has
decreased in most countries. In the last years, at the Facultad de Ingeniería (School of
Engineering), Universidad de la República, Uruguay, we have carried out several activities
with the goal of bringing girls closer to Computer Science area, on the occasion of Girls in
ICT Day. Through these activities, we intend to eliminate certain preconceived ideas and
negative stereotypes that promote girls’ distancing from careers of this area. This paper
presents the experience of the three virtual workshops carried out during 2021 (in virtual
modality, due to the COVID-19 pandemic), which focused on programming, data, and
geographic information systems, and the analysis of a set of virtual platforms considered
for each workshop. Durante las últimas décadas la presencia de la mujer en las Ciencias de la Computación
ha ido en decrecimiento en la mayoría de los países. En los últimos años, en la Facultad de
Ingeniería de la Universidad de la República, Uruguay, hemos realizado actividades para
acercar a las adolescentes mujeres al área de Ciencias de la Computación, con motivo del Día
de las Niñas en las TIC. A través de estas actividades se intenta derribar ideas preconcebidas
y estereotipos negativos que distancian a las niñas de las carreras de esta área. En este artículo
se presenta la experiencia de los tres talleres que se realizaron durante 2021 (en forma virtual
debido a la pandemia de COVID-19), los cuales se enfocaron en programación, datos y
sistemas de información geográfica, junto con el análisis de un conjunto de plataformas
virtuales que se consideraron para cada taller.