Women and the city of London in Doris Lessing’s The Diaries of Jane Somers (1984)
Autor
Pettersson, Lin ElinorFecha
2014Resumen
Este artículo examina la perspectiva femenina de Londres en The Diaries of Jane Somers
(1984) de Doris Lessing. La autora ofrece una visión feminista de la ciudad en su representación
como un escenario. La protagonista, Janna, pasea por la ciudad como una flânuese
observando el espectáculo de la vida urbana. Su relación con la anciana Maudie Fowler le
permite ver más allá de los límites de espacio y tiempo, y Janna interpeta Londres como un
palimpsesto, un manuscrito que revela huellas de textos previos. Lessing combina la imagen
de teatro y palimpsesto en su visión de la ciudad. Además, Lessing no separa la naturaleza
del ambiente urbano, sino la incluye como una parte esencial de la ciudad. Por consiguiente,
Lessing presenta un retrato de Londres que combina teatro, palimpsesto y naturaleza. This paper examines the feminine perspective of London in Doris Lessing’s The Diaries of
Jane Somers (1984). Lessing offers a feminist vision of the city representing London as a
stage. Janna, the protagonist, strolls around the city, becoming a flâneuse as she gazes at the
spectacle of urban life. Janna’s relationship to the old woman Maudie Fowler enables her
to see the different layers of time and space of London and read the city as a palimpsest, a
manuscript that shows traces of earlier texts. Lessing blends the theatrical view of city with
the palimpsest. Furthermore, nature is not separated from the urban environment, but
included as an essential part of the city. The femininity in Lessing’s view of London resides
in the combination of theatre, palimpsest and nature.