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dc.contributor.advisorGonzález Afonso, Miriam Catalina 
dc.contributor.authorMartín Luis, Diana Estefaníaes_ES
dc.date.accessioned2018-10-04T09:45:10Z
dc.date.available2018-10-04T09:45:10Z
dc.date.issued2018es_ES
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10489
dc.description.abstractThis work develops an investigation with thirty-seven families with children with ASD (Autism Spectrum Disorder) resident in the island of Tenerife, mainly in the north and metropolitan area. Two objectives are pursued with this work. On the one hand, know what is the relationship between the school and families with children with ASD from the family perspective. On the other hand, develop different lines of action to respond the needs that arise from the information collected. What has motivated us to choose this topic is the lack of research on how families of children with ASD perceive the response they receive, both they and their children, from the educational centers, and 4 the difficulties, which are still found in this centers, to adapt the response and meet the demands of this type of students and their families. The research developed is descriptive in nature and uses two questionnaires as instruments for collecting information. The main results reflect some aspects to improve: the simple families do not participate in the centers, the centers hardly meet the needs of the families and the counselor is not well valued. However, despite these shortcomings, the level of satisfaction with the centers is good, and relation to the professionals, the families consider it essential that there be good coordination between the center and the external support professionals and Teachers, are the most important center figure for them.en
dc.description.abstractEste trabajo desarrolla una investigación con 37 familias con hijos/as con TEA residentes en la isla de Tenerife, principalmente en la zona norte y metropolitana, a partir de la cual se persiguen dos objetivos. Por un lado, conocer cuál es la relación entre el centro escolar y las familias con hijos/as con TEA, desde la perspectiva de la familia. Por otro lado, desarrollar distintas líneas de actuación para dar respuesta a las necesidades que se deriven de la información recogida. Lo que ha motivado a escoger este tema es la falta investigación sobre cómo perciben las familias de niños/as con TEA la respuesta que reciben, tanto ellas como sus hijos/as, desde los centros educativos, y las dificultades, que se siguen encontrando en los centros, para adecuar la respuesta y satisfacer las demandas de este tipo de alumnado y sus familias. La investigación desarrollada es de carácter descriptivo y emplea dos cuestionarios como instrumentos de recogida de información. Los principales resultados reflejan algunos aspectos a mejorar: las familias de la muestra no participan en los centros, los centros apenas satisfacen las necesidades de las familias y el orientador/a no está bien valorado. No obstante, a pesar de estas carencias, el nivel de satisfacción con los centros es bueno, y en relación a los/as profesionales, las familias consideran primordial que exista una buena coordinación entre el centro y los/as profesionales de apoyo externo y el profesorado es la figura del centro más importante para ellas.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoes
dc.rightsNo autorizo la publicación del documentoes_ES
dc.subjectAutismo
dc.subjectFamilia
dc.subjectEducación
dc.titleRelación entre el centro escolar y las familias con hijos/as con TEA desde la perspectiva de las familiases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesis


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