• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Planes de Formación del Profesorado en centros públicos de la zona adscrita al CEP de Santa Cruz de Tenerife

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Viota Gutiérrez, María
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11010
Abstract
Educación permanente
 
Profesores
 
Enseñanza primaria
 
In the research work that is exposed below, it is main purpose the current situation of the plans for the education of non-university teaching staff. Specifically, those corresponding to the non-university educational centers of the area attached to the CEP of Santa Cruz, on the island of Tenerife. Education is a transcendental issue in the achievement of teaching excellence, the progress of teaching and in the improvement of learning, it is a factor of quality. We try to know what types of education plans the centers follow, what structure they have, what topics they address, who is involved in their 5 development and, above all, what type of orientation or interpretive model of the training they respond to. To this end, a process of inquiry has been designed, based on a series of questions that serve as a guide for research. Attempts have been made to respond through a bibliographic search, the questionnaire prepared and the plans of the centers assigned to the Santa Cruz CEP. The results show that the plans for the education have an important traditional character and the primacy of formal aspects and masterly. Furthermore, the principal modality is presencial, the used indicators for following the formation are mostly objetives test indepently of the evaluable competences. The teachers focus the elaboration of the plans for the education both in the analysis of the needs as in shared reflections. The majority of the plans for the education of the teachers ascribed to the CEP of Santa Cruz are updated and evaluated.
 
En el trabajo que se expone a continuación busca indagar en la situación actual de los planes de formación del profesorado no universitario de la zona adscrita al CEP de Santa Cruz, en la isla de Tenerife. El estudio se plantea como una primera aproximación o “estudio piloto”. La formación es una cuestión trascendental en el logro de la excelencia docente, del progreso de la enseñanza y en la mejora de los aprendizajes, es un factor de calidad. Se intenta conocer qué tipos de planes de formación siguen los centros, qué estructura tienen, qué temáticas abordan, quién o quiénes están implicados en su desarrollo y, sobre todo, a qué tipo de orientación o modelo interpretativo de la formación responden los mismos. Para ello se ha diseñado un proceso de indagación, partiendo de una serie de cuestiones que sirven como guía para la investigación. Se ha tratado de responder mediante búsqueda bibliográfica, el cuestionario elaborado específicamente para este estudio y el análisis documental de los propios planes de formación de los centros adscritos al CEP de Santa Cruz a los que se ha tenido acceso. Los resultados apuntan a que los planes de formación del profesorado tienen una orientación de la formación de carácter tradicional primando aspectos formales y magistrales. Además, la modalidad mayoritaria es presencial, los indicadores que se utilizan para el seguimiento de la formación son en su mayoría pruebas objetivas independientemente de la competencia a evaluar. Los/las docentes centran la elaboración de los planes de formación tanto en un análisis de necesidades como en la reflexión compartida. La mayoría de los planes de formación del profesorado adscrito al CEP de Santa Cruz están actualizados y son evaluados.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00