Avatars of the speaking "I": Denise Riley's meditations on poetry and identity
Fecha
2010Resumen
This paper takes as its point of departure the importance and even urgency of addressing issues of identity and the lyric “I” within contemporary poetry in the UK, which have been matters of concern for a new generation of poets. In Denise Riley’s work, the dialectic between the “I” and the “other,” between poet and community remains largely unresolved. Her poems strive to create a space that shows some cohesion in terms of its apprehension of gender’s centrality to modes of poetic practice, authority and tradition. Throughout this paper, we will try to address the status of the speaking subject, largely a philosophical
question that gravitates around the status of the self, and the unfinished conversation between the “I” and its “others,” in a reading of Riley’s important collection Mop Mop Georgette: New and Selected Poems 1986-1993, and her Selected Poems (2000) among other works. Este artículo parte de la necesidad, e incluso la urgencia, de abordar las cuestiones de la
identidad y del “yo” lírico dentro de la poesía contemporánea del Reino Unido, cuestiones
éstas que han merecido la atención de una nueva generación de poetas. En la obra de Denise
Riley, la dialéctica entre el “yo” y el “otro”, entre el poeta y la comunidad, está en gran
medida por resolver. Sus poemas intentan crear un espacio cohesionado en relación a la
aprehensión de la importancia del género en la práctica poética y su imbricación con la
autoridad y la tradicion. A lo largo del artículo intentaremos abordar la situación del sujeto
hablante, una cuestión principalmente filosófica que gravita alrededor de la situación del
yo, y de la conversación inacabada entre el “yo” y sus “otros”, en una lectura de la importante colección de Riley Mop Mop Georgette: New and Selected Poems 1986-1993, y sus Selected
Poems (2000), entre otras obras.