The relationship between metacognitive awareness and reading in English as a foreing language
Date
2011Abstract
This study investigates the relationship between Spanish university students’ metacognitive conceptualizations about reading in English and their reading in that language. One group of 66 native speakers of Spanish studying the second year of Teacher Training at the University of Oviedo participated in the experiment. A questionnaire was developed to obtain relevant information about their perceived reading ability in English as a foreign language and about their metacognitive conceptualizations or awareness judgments about silent reading
strategies in that language. We find a significant relationship between reading ability awareness and reading comprehension performance. Moreover, the more subjects tend to agree that strategies are effective for reading, the better their reading performance. Este estudio investiga la relación entre los juicios de los estudiantes españoles universitarios
acerca de su lectura en inglés como lengua extranjera y su competencia lectora en esa lengua. Un grupo de 66 hablantes nativos de español, estudiantes de segundo curso de Magisterio de la Universidad de Oviedo, participaron en el experimento. Se desarrolló un cuestionario para obtener información relevante sobre los juicios de los estudiantes acerca de su
capacidad en la lectura en inglés como lengua extranjera así como sobre las estrategias de
lectura silenciosa en esa lengua. Los resultados de los experimentos indican que los sujetos
que son más conscientes de su capacidad lectora en inglés entienden mejor. Además, cuanto
más de acuerdo están acerca de la eficacia del uso de estrategias en la lectura, mejor es su
competencia lectora.