Selling culture? Between commoditisation and cultural control in Indigenous alternative tourism
Autor
Coronado, GabrielaFecha
2014Resumen
Indigenous cultures are significant for tourism but their owners have been systematically
excluded from its benefits and control. To counteract this tendency, some indigenous organisations
are becoming tourist agents offering alternative eco -cultural tourism. Their niche market has social
and ecological consciousness but influenced by postcolonialist ideologies it still expects culture to be
“authentic”. To succeed, indigenous organisations need to manage tensions between their own culture and
identities and what the market demands. Applying the notion of cultural control, in this article I evaluate
how alternative projects in Mexico and Peru deal with the challenge of commoditising culture and nature
on their own terms. To understand the paradoxes they face, I analyse their cultural representations,
organisational identities and alliances through an ethnographic reading of their Web -stories. Las culturas indígenas son turísticamente significativas, pero sus portadores han sido
sistemáticamente excluidos de sus beneficios y control. En contra de ello algunas organizaciones indígenas
han incursionado en el turismo eco -cultural alternativo. Su nicho de mercado es social y ecológicamente
consciente pero aún así se espera “autenticidad” basada en ideologías postcolonialistas. Para tener éxito
el turismo alternativo requiere manejar las tensiones entre cultura e identidades propias y las que el
mercado demanda. Mediante la noción de control cultural evalúo cómo proyectos alternativos en México
y Perú afrontan, en sus propios términos, el desafío de la mercantilización de cultura y naturaleza.
Para comprender las paradojas a que se enfrentan analizo sus representaciones culturales, identidades
organizativas y alianzas a través de una lectura etnográfica de sus historias en la Red.