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dc.contributor.authorCoronado, Gabriela
dc.date.accessioned2019-10-30T13:26:31Z
dc.date.available2019-10-30T13:26:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1695-7121
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/17010
dc.description.abstractIndigenous cultures are significant for tourism but their owners have been systematically excluded from its benefits and control. To counteract this tendency, some indigenous organisations are becoming tourist agents offering alternative eco -cultural tourism. Their niche market has social and ecological consciousness but influenced by postcolonialist ideologies it still expects culture to be “authentic”. To succeed, indigenous organisations need to manage tensions between their own culture and identities and what the market demands. Applying the notion of cultural control, in this article I evaluate how alternative projects in Mexico and Peru deal with the challenge of commoditising culture and nature on their own terms. To understand the paradoxes they face, I analyse their cultural representations, organisational identities and alliances through an ethnographic reading of their Web -stories.en
dc.description.abstractLas culturas indígenas son turísticamente significativas, pero sus portadores han sido sistemáticamente excluidos de sus beneficios y control. En contra de ello algunas organizaciones indígenas han incursionado en el turismo eco -cultural alternativo. Su nicho de mercado es social y ecológicamente consciente pero aún así se espera “autenticidad” basada en ideologías postcolonialistas. Para tener éxito el turismo alternativo requiere manejar las tensiones entre cultura e identidades propias y las que el mercado demanda. Mediante la noción de control cultural evalúo cómo proyectos alternativos en México y Perú afrontan, en sus propios términos, el desafío de la mercantilización de cultura y naturaleza. Para comprender las paradojas a que se enfrentan analizo sus representaciones culturales, identidades organizativas y alianzas a través de una lectura etnográfica de sus historias en la Red.es
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherInstituto Universitario de Ciencias Politicas y Sociales. Universidad de La Laguna (Tenerife, España)es_ES
dc.relation.ispartofseriesPasos, Año 2014, vol. 12 n. 1, pp.11-28;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleSelling culture? Between commoditisation and cultural control in Indigenous alternative tourismen
dc.title.alternative¿Cultura a la venta? Entre la mercantilización y el control cultural en el turismo alternativo indígena.es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.pasos.2014.12.002
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordTurismo Alternativoes_ES
dc.subject.keywordPueblos Indioses_ES
dc.subject.keywordNexo Naturaleza/Culturaes_ES
dc.subject.keywordTurismo Eco -Culturales_ES
dc.subject.keywordMercantilización/autenticidades_ES
dc.subject.keywordMéxicoes_ES
dc.subject.keywordPerúes_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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