El caballero y sus demonios: combates infernales en los libros de caballerías
Fecha
2003Resumen
The selection of some representative passages of the French narrative and of Amadís de
Gaula, within Hispanic studies, located in the 12th and 13th centuries, allows us to consider
the signification and literary transformation of the knightly battle against infernal beings.
If the identification of the enemy with the devil that appears in the chansons de geste is clear
and univocal and answers to the Christian crusade spirit, on turning to the Arthurian
narrative the supernatural gains ambiguity due to the mixture of Celtic and Christian elements (Marie de France); it is what will facilitate the capacity of suggestion and representation of the political and social reality in the passage of Yvain by Chrétien de Troyes. The
process of cultural christianisation will make the knight fight against demoniac beings with
a clearer defined identity in the narrations of the 13th century (L’Âtre Perilleux, La Queste del
Saint Graal, Amadís de Gaula). La selección de unos pasajes representativos de la narrativa francesa y del Amadís de Gaula,
dentro de la hispánica, ubicados en los siglos XII y XIII, permite considerar la significación y
transformación literaria del combate caballeresco con seres infernales. Si la identificación
del enemigo con lo demoníaco que aparece en los cantares de gesta es clara y unívoca respondiendo al espíritu de cruzada cristiano, al pasar a la narrativa artúrica lo sobrenatural gana
en ambigüedad por la mezcla de elementos célticos y cristianos (María de Francia); es lo que
facilitará la capacidad de sugerencia y representación de la realidad política y social en el
pasaje considerado del Yvain de Chrétien de Troyes. El proceso de cristianización cultural
hará que el caballero combata con seres demoníacos de una identidad más definida en las
narraciones del siglo XIII (L’Âtre Perilleux, La Queste del Saint Graal, Amadís de Gaula).