Show simple item record

dc.contributor.authorQuintero Venegas, Gino Jafet
dc.date.accessioned2020-04-27T12:22:12Z
dc.date.available2020-04-27T12:22:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1695-7121
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/19313
dc.description.abstractEl burro‑cebra, un burro pintado con rayas para simular una cebra africana, ha sido un ícono turístico en Tijuana –ciudad en la frontera norte de México– desde hace más de cien años, y elemento patrimonial desde 2014. Este animal no humano trabaja doce horas diarias de pie y amarrado a una carreta para que los visitantes se fotografíen vestidos con atuendos tradicionales mexicanos. Su denominación como patrimonio ha polarizado a la población local: quienes defienden su presencia y quienes condenan su uso por ser maltrato animal. Así, los objetivos centrales de este artículo son, en primer lugar, revelar cómo una parte de la identidad de Tijuana se ha creado a partir del burro‑cebra; e identificar los valores, las posturas éticas y las implicaciones éticas de la mercantilización de un animal no humano como recurso zooturístico para satisfacer las necesidades recreativas de la población.es_ES
dc.description.abstractThe zebra‑donkey (zonkey), a donkey painted with stripes to simulate an African zebra, has been a tourist icon in the northern Mexican border city of Tijuana for a century and a cultural heritage element since 2014. This non‑human animal works twelve hours daily, tied to a cart in which visitors sit to be photographed wearing traditional attire. Its presence has polarized the local population as some defend the tradition while others condemn it as an example of animal abuse. Thus, the central aims of this article are, in the first place, to reveal how part of Tijuana’s identity was created from the zebra‑donkey; then, to identify the values, the ethical postures and the ethical implications of the commodification of a non‑human animal as a tourist resource to satisfy the recreational needs of the populationen_EN
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherInstituto Universitario de Ciencias Politicas y Sociales. Universidad de La Laguna (Tenerife, España)es_ES
dc.relation.ispartofseriesPasos, Año 2020, vol. 18, n. 2, pp.323-338;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa valoración ética del burro‑cebra de Tijuana como recurso turístico y elemento de identidad y patrimonioes_ES
dc.title.alternativeThe ethical valuation of Tijuana’s zebra -donkey as a tourist resource and element of identity and heritageen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.pasos.2020.18.022
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordZooturismo
dc.subject.keywordAnimales no humanos
dc.subject.keywordPatrimonio
dc.subject.keywordZooética
dc.subject.keywordIdentidad
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional