Queer Aztlán in Cherríe Moraga’s The Hungry Woman: A Mexican Medea
Autor
Ramay, AllisonFecha
2020Resumen
Considerando las obras semi-autobiográficas de Cherríe Moraga y los textos críticos de
académicos, en este artículo mantenemos que en su obra dramática The Hungry Woman:
A Mexican Medea (2001), Moraga no solo ofrece una crítica hacia la heteronormatividad
patriarcal, sino que va más allá; nombra los elementos necesarios para una sociedad en la
cual su concepto de “Queer Aztlán” (1993) sería posible. En la lectura que ofrecemos de
esta obra, demostraremos que The Hungry Woman brinda semillas inesperadas de cambio
a través del personaje secundario de Luna. Al cambiar nuestro enfoque hacia este personaje
es posible que apreciemos mejor la visión de futuro de Moraga y las simientes de la noción
de “Queer Aztlán” dentro de ella. Drawing on Cherríe Moraga’s semi-autobiographical writings and varied scholarly work,
this article contends that in her play, The Hungry Woman: A Mexican Medea (2001), she not
only critiques patriarchal heteronormativity, but she goes further by naming the necessary
elements for a society in which her “Queer Aztlán” (1993), would be possible. Through a
close reading of The Hungry Woman: A Mexican Medea (2001), this article demonstrates that
the play not only focuses on the necessary deconstruction of patriarchal nationalism, but it
also offers the unexpected seeds of change, found in the secondary character of Luna. By
shifting our focus onto this character, we may better appreciate Moraga’s forward thinking
and the kernels of “Queer Aztlán” expressed in this play. application/pdf