Show simple item record

dc.contributor.authorCureses, Marta
dc.date.accessioned2021-01-18T10:26:06Z
dc.date.available2021-01-18T10:26:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1699-4949
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22145
dc.description.abstractLa creación artística en los años de vanguardia transgredió la delimitación tradicional entre formas y géneros. La teoría de cobordismos de René Thom, modelo de variedades que presentan el límite común de una misma variedad, sirve para explicar el proceso que eleva a rango literario un enunciado científico. En la frontera de poesía y ciencia, se analiza como ejemplo la obra Dilatación fonética del compositor Agustín González Acilu, concebida durante sus años de vida en París, sobre un texto en francés de Pierre Teilhard de Chardin.es_ES
dc.description.abstractLa création artistique pendant les années d’avant-garde a transgressé la délimitation traditionnelle entre formes et genres. La théorie des cobordismes de René Thom, modèle de variétés qui présentent la limite commune d’une même variété, permet d’expliquer le processus qui élève au rang littéraire un énoncé scientifique. Aux confins de la poésie et de la science, il est question d’analyser l’exemple de l’œuvre Dilatation phonétique du compositeur Agustín González Acilu, conçue pendant les années qu’il avait vécues à Paris, sur un texte en français de Teilhard de Chardin.fr
dc.description.abstractArtistic creation during the avant-garde years transgressed the traditional delimitation between forms and genres. René Thom’s cobordisms theory, a model of varieties sharing a common one, helps us in explaining the process for raising a scientific statement into a literary condition. At the border of poetry and sciencie, we consider here as an example González Acilu’s composition Dilatación fonética, a work written during his years in Paris, on a French text by Pierre Teilhard de Chardin.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherAsociación de Francesistas de la Universidad Españolaes_ES
dc.relation.ispartofseriesCedille, Año 2020, n.18, pp.235-266;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleLa prosa científica de Pierre Teilhard de Chardin* como texto sonoro: límites y cobordismoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.cedille.2020.18.10
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordPoema en prosaes_ES
dc.subject.keywordTexto científicoes_ES
dc.subject.keywordComposiciónes_ES
dc.subject.keywordRené Thomes_ES
dc.subject.keywordAgustín González Acilues_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional