Pernicious Female Role Models and Mid-Victorian London’s Stage
Author
Puchal Terol, VictoriaDate
2021Abstract
Linda Hutcheon hace referencia a la ‘metaficción historiográfica’, es decir, ejemplos de
ficción que evidencian que nuestra percepción del pasado es cambiante y manipulable
(129). A pesar de que la teoría de Hutcheon ha sido relacionada principalmente con ficción
postmodernista, ciertos elementos de inspiración histórica ya habían sido utilizados du-
rante la época victoriana. En este artículo propongo lanzar una mirada al teatro inglés de
mediados del siglo xix para identificar los elementos que manipulan la realidad de figuras
femeninas de la historia, en concreto, la de Lucrecia Borgia, reconvertida en strong-minded
woman. Para ello, propongo la década de los 50-60 del siglo xix como momento propicio
para hacer preguntas sobre la identidad femenina, los insurgentes movimientos feministas
de la época y las representaciones alternativas de la historia femenina. Poniendo el foco en
tres obras poco estudiadas de mediados de siglo escritas por H.J. Byron, Charles Matthews
y Leicester Buckingham, continuaremos la labor de recuperación de ciertas voces y figuras
femeninas olvidadas o tergiversadas por la historia. Hutcheon identifies as ‘historiographic metafiction’ those pieces of fiction that expose
that our cultural perception of past events is changing and malleable (129). Even though
Hutcheon’s theory of historiographic metafiction has been mainly applied to fiction from
the post-modern era, certain elements of historical inspiration can be traced back to fiction
from the Victorian period. In this article, I propose to turn to the popular theatre of the
mid-Victorian period to scrutinize the manipulation of historical female figures, paying
close attention to the representation of Lucrezia Borgia as a strong-minded woman. To do
so, I analyse the mid-nineteenth century as a moment for asking questions about feminine
identity, feminist movements, and alternative representations of female history. By turning
to lesser-known mid-Victorian popular plays by H.J. Byron, Charles Matthews, and Leicester
Buckingham I will further contribute to an ongoing archaeological task of recovering lost
female voices and interpretations from our recent past.