Aprendizaje cooperativo y flipped classroom con edpuzzle. Un caso de estudio
Date
2021Abstract
The research to be carried out in this paper introduces a methodological approach
based on the Flipped Classroom and cooperative work. The objective is to check if this
strategy means an improvement of the academic performance of the students, as well as
the obtaining of autonomy in their learning process and their individual contribution to a
group with common objectives. To do so, a previous theoretical introduction will be made
about the context in which we will work, and later a series of qualitative and quantitative
evaluations will be made about an experimental group with respect to another control
group with similar characteristics. Once this analysis is made and conclusions are drawn,
a personal reflection will be made on the circumstances in which the work was carried
out. La investigación que se llevará a cabo en este trabajo introduce un enfoque
metodológico basado en el Flipped Classroom y en el trabajo cooperativo. El objetivo es
comprobar si esta estrategia supone una mejora del rendimiento académico del alumnado,
así como la obtención de autonomía en su proceso de aprendizaje y su aportación
individual a un colectivo con objetivos comunes. Para hacerlo se hará una previa
introducción teórica sobre el contexto en el que trabajaremos, y posteriormente se harán
una serie de valoraciones cualitativas y cuantitativas sobre un grupo experimental con
respecto a otro de control de características similares. Una vez se haga este análisis y se
saquen conclusiones, se hará una reflexión personal sobre las circunstancias en las que se
realizó el trabajo.