• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Estudio sobre la capacidad de predecir, observar y explicar en el contexto de la enseñanza de las ciencias en Educación Secundaria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Rivera Gavidia, Luis MiguelULL authority
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23301
Abstract
En este trabajo de investigación educativa se estudió la capacidad de predecir y explicar un fenómeno científico en estudiantes de 4º de la ESO. La muestra consistió en 107 estudiantes de ocho centros educativos de la Isla de Tenerife. Para la recolección de datos se diseñó un formulario adaptado a medios telemáticos utilizando la estrategia de enseñanza POE. Los resultados obtenidos muestran que a los estudiantes encuestados les resulta más fácil predecir que explicar un fenómeno científico, y que esta última fase depende de la tipología de pregunta empleada en la recogida de datos. Además, ha sido posible establecer las relaciones que existen entre la capacidad de relacionar el contenido científico con las predicciones y explicaciones de estos. Finalmente, la observación del experimento influye a la hora de relacionar el contenido científico correcto.
 
In this educational inquiry the ability of high school students to predict and explain scientific phenomena was studied. The sample consisted of 107 students from eight schools located in Tenerife, Spain. In order to collect data a test was designed and adapted to online media using a teaching strategy known as POE. The achieved findings revealed that the respondent pupils had more difficulty explaining scientific phenomena than predicting them, and the explanation phase depended on the type of answer used in the test. Also, it has been possible to establish relationships between the ability of relating scientific content to prediction and explanation of the scientific phenomena. Finally, the observation of the experiment influences when relating to the right scientific content.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00