Emociones y bailes latinos
Fecha
2021Resumen
El presente Trabajo Fin de Máster tiene como objetivo principal de investigación
el análisis de las emociones a través de las sesiones de Bailes Latinos (Bachata y Salsa),
por medio de los Estilo de Enseñanza Mando Directo y Resolución de Problemas. Esta
investigación se presenta bajo una Situación de Aprendizaje de 9 sesiones aplicadas a
cuatro grupos de 4º de ESO, siendo el Baile una forma idónea de expresar nuestras
emociones, sentimientos, pensamientos y medio de comunicación.
Para la recogida de datos se plantea utilizar el cuestionario Games and
Emotional Scale (GES), validado por Lavega, March y Filella (2013) y una entrevista al
alumnado tras la finalización de todas las sesiones. Como hipótesis, los resultados nos
mostrarían que la mayoría de las emociones que se generan con los diferentes bailes son
positivas, prevaleciendo la alegría. Además, la Resolución de Problemas sería el Estilo
de Enseñanza más aceptado por el alumnado, ya que se le otorga mayor autonomía y
libertad ante la toma de decisiones y el desarrollo de la creatividad. No ha sido posible
la realización de la Situación de Aprendizaje dada la declaración de estado de alarma
por Covid_19. Ante esta circunstancia, en la discusión se ha realizado una explicación
de las decisiones adoptadas. The main aim of the investigation of the current Master's final dissertation is to
analyze emotions derived from the exercise of Latin Dances (specifically Bachata and
Salsa), by using the “Command Style” and the “Problem Solving” as Teaching Styles.
This investigation would have been developed in a 9 session´s program, working with 4
groups from 4
th year of the Secondary School, being Dancing the ideal way for the
participants to express their feelings, emotions, thoughts, serving also as means of
expression. The execution of the practical sessions has not been possible given the
approval, by the spanish government, of the Royal Decree-Law on urgent containment
and coordination measures to deal with the COVID-19. Given this circumstance, an
explanation of all the decisions taken has been made in the discussion´s chapter.
Data collection sources proposed were the “Games and Emotional Scale (GES)
questionnaire” by Lavega, March and Filella (2013) and also personal interviews with
participants after the practical sessions. As hypothesis, the results would have shown
that most of the emotions generated by latin dances would be mostly positive, being
“Joy” the prevailing emotion and “Problem Solving” would have been the Teaching
Style most valued by students, since it grants the students greater autonomy and also
freedom in decision-making processes and creativity development.