Relaciones y capacidades interorganizativas: un enfoque de Supply Chain Management (SCM) en red
Autor
García Álvarez, EdgarFecha
2015Resumen
The present study measures, in a collaborative context, a set of
interconnected relational mechanisms and their impact on organizational
performance. Based on the Relational View (Dyer and Singh, 1998), the
work integrates mechanisms of the relational and competitive capabilities in
a concept called ¿inter-organizational capabilities¿. Inter-organizational
capabilities are composed of ¿trust¿ and mechanisms to ¿combine
complementary resources¿, ¿invest in specific assets¿, ¿share information¿
and ¿jointly solve problems¿. The measurement takes place in the Spanish
food industry (FI) in the context of the Supply Chain Management network.
Other contribution of the present work is the theoretical study of the
food industry. In addition to improving the knowledge about interorganizational
relationships, the study makes a theoretical review of the
food industry in general and the FI in particular. It describes the
peculiarities of the food industry and the movements that are taking place
in it.
The results confirm, with exceptions, the theoretical construct ¿interorganizational
capabilities in a context of Supply Chain Management
network¿. Other results are high levels of trust in relationships between
partners and the industry that, despite the current complex and competitive
environment, presents high levels of flexibility, responsiveness, quality and
efficiency. Similarly, the investigation also discovers the capacity of
companies to manage knowledge.
In this context, the results suggest a correct integration of the supply
chain of the FI that confirm the effective implementation of the Supply
Chain Management. Other conclusions are the dependence that the
industry has had, and still has on distribution, intensified in part by the
expansion of store brands. El presente trabajo mide, en un contexto colaborativo, un conjunto de
mecanismos relacionales interconectados y su incidencia en el performance
organizacional. Apoyado en la Visión Relacional (Dyer y Singh, 1998), el
trabajo integra mecanismos de las capacidades relacionales y capacidades
competitivas en el concepto denominado ¿capacidades interorganizativas¿.
Las capacidades interorganizativas se componen de la ¿confianza¿ y los
mecanismos ¿combinar recursos complementarios¿, ¿invertir en activos
específicos¿, ¿compartir información¿ y ¿solucionar problemas
conjuntamente¿. La medición tiene lugar en la Industria Alimentaria (IA)
española en un contexto de Supply Chain Management1 en red.
Además de mejorar el conocimiento sobre las relaciones
interorganizativas, el trabajo también realiza una revisión teórica sobre el sector
agroalimentario en general y la IA en particular.
Los resultados permiten confirmar, con excepciones, el constructo
teórico de las ¿capacidades interorganizativas en un contexto de Supply
Chain Management en red¿. Otros resultados obtenidos son los altos niveles
de confianza en las relaciones entre socios y una industria que, pese al
entorno competitivo y complejo actual, presenta niveles competitivos en
términos de flexibilidad, respuesta, calidad y eficiencia. De igual modo, la
investigación descubre la implantación de la capacidad de las empresas de
la industria para gestionar el conocimiento.
En este contexto, los resultados parecen indicar una correcta
integración de la cadena de suministros de la IA que confirman la efectiva
aplicación de la Supply Chain Management. Otras conclusiones obtenidas
son la dependencia que ha tenido y tiene la industria alimentaria española
de la distribución, intensificada en parte por la expansión de las marcas del
distribuidor (MDDs).