A Reading of Satyajit’s Pather Panchali and Agantuk as Subtexts of Fictional Ethnography
Autor
Dutta Ain, AnweshaFecha
2021Resumen
This essay focuses on Pather Panchali (Song of the Little Road, 1955) and Agantuk (The
Stranger, 1991) and discusses the style of Satyajit Ray’s filmmaking which combined the
aesthetics of European verisimilitude with suggestive symbolism based on conventional
Indian iconography. The paper will concentrate on the authentic representation of a poor
family in rural Bengal in Pather Panchali and the urban setting, in his last film Agantuk.
The main aim is to explore how the detailing of the shots and the dialogues in these films
engage in the ethnographic study of the Bengali society through these cinematographic
fictional narratives. Este ensayo estudia Pather Panchali (La canción del camino) (1955) y Agantuk (El extraño)
(1999) y detalla el estilo cinematográfico del director indio bengalí Satyajit Ray, que com-
binó estilo europeo con un simbolismo basado en iconografía típica india. El trabajo se
centrará en la representación de una familia en un entorno rural, en Pather Panchali, y en
un entorno urbano en la última película de Ray, Agantuk. El objetivo es señalar los planos y
los diálogos que permiten que estas películas puedan ser consideradas estudios etnográficos
de sociedades bengalíes en narrativas de ficción cinematográficas.