Those Who Have Loved Are Those that Have Found God: Queer Sikh Narratives in Sab Rab De Bande (We’re All God’s Creation) (2020)
Fecha
2021Resumen
Religion and non-heterosexual and gender identifications have a complex relationship in
most societies. The religious discourse in most communities condemns the LGBTIQ+ com-
munity and even deny them to access and practice their religious experiences/practices. In
India, where religion and rituals are embedded in daily practices, religious identity can rarely
be disassociated from other identities and added factor like caste and social class. India is
if anything saturated with hundreds of religions which translates into multiple identities,
sometimes overlapped and in confliction with each other. In this context, the purpose of
this paper is to analyze the documentary Sab Rab De Bande (We’re all God’s Creation) (2020)
produced and directed by Sukhdeep Singh to highlight the challenges that the queer Sikhs
in India face when reconciling their religious identity with gender identities and sexual
orientations. The corpus of this analysis sheds light on intersectionality, which allows us to
see the collision of structures and the simultaneous interaction of identity avenues. La relación entre religión y otras disidencias de sexo y género suelen desarrollarse de manera
compleja en muchas sociedades. El discurso religioso condena y persigue a la comunidad
LGBTIQ+ e incluso les niega el acceso a sus espacios y narrativas. En la India, donde religión
y rituales se integran incluso en las dinámicas costumbristas, las identidades religiosas no
pueden entenderse sin otros factores como casta o clase. India es, ante todo, una región con
cientos de religiones, lo que se traduce en múltiples identidades, que, a veces, se solapan o
confrontan. En este contexto se mueve nuestro trabajo, que busca analizar el documental
Sab Rab De Bande (Todos Somos Hijos de Dios) (2020), producido y dirigido por Sukhdeep
Singh, para acercarnos a los desafíos que afronta la comunidad Sikh LGBTIQ+ en India al
intentar reconciliar sus identidades religiosas y sexuales. Nuestros resultados parten de la
interseccionalidad, lo que nos permite indagar en la colisión de estructuras e interacciones
de estas trenzas identitarias.