Gurinder Chadha’s Viceroy House (2017) and Other Evictions: Transnational Connections of Past and Present Crises in Cinema
Autor
Oliete-Aldea, ElenaFecha
2021Resumen
Crisis is the word that seems to best characterize the twenty-first century conjuncture. The
bleakness and instability of an uncertain and troubled present often encourages the pro-
liferation of nostalgic images of past times, which become sweetened scenarios for escapist
memories. On the other hand, the local and global current economic, social and political
divisions have also brought to light the need to revisit certain aspects of the past from other
perspectives. This is the case of Gurinder Chadha’s films, which frequently advocate for
the crossing of cultural borders by showing the hybrid nature of communities and their
heritage. Following Robert Stam’s cultural and filmic methodology which includes a trans-
disciplinary, transmediatic, transtextual, transregional, and transartistic approach (2019),
I aim to analyze Chadha’s Viceroy’s House as a film that proposes a revision of India’s Parti-
tion while offering a critical transnational and intersectional connection of contemporary
global and local scenarios. Crisis es la palabra que mejor caracteriza la coyuntura del siglo xxi. El panorama inestable
de un presente incierto y turbulento a menudo fomenta la proliferación de imágenes nos-
tálgicas del pasado, convertidas en escenarios edulcorados de recuerdos escapistas. Por otro
lado, las divisiones económicas, sociales y políticas del presente han puesto de manifiesto la
necesidad de revisar ciertos aspectos históricos desde otras perspectivas. Este es el caso del
cine de Gurinder Chadha que aboga por un cruce de fronteras culturales que muestra la
naturaleza híbrida de las comunidades que representa y su origen. Siguiendo la metodología
de Robert Stam que, desde un punto de vista fílmico y cultural, incluye un enfoque trans-
disciplinario, transmediatico, transtextual, transregional y transartístico (2019), analizaré
la película El último Virrey de la India como una propuesta de revisión de la Partición de la
India que ofrece una conexión transnacional e interseccional crítica de escenarios globales
y locales contemporáneos.