Derecho transitorio hasta la plena implantación de la administración electrónica. ¿posible adiós definitivo del papel?
Author
Ruíz Dóniz, YamiletDate
2021Abstract
With the establishment of Law 39/2015, of 1 October, of the Common Administrative
Procedure of Public Administrations and of Law 40/2015, of 1 October, of the Legal
Regime of the Public Sector, a series of novelties are introduced that have generated some
concern regarding the implementation of their forecasts regarding legal operators and
citizens in general. Both laws replace the tradicional Law 30/1992, of November 26, of the
Legal Regime of Public Administrations and the Common Administrative Procedure,
giving way to the final implementation of e-government. How do you get this? Through
the complete modernization of resources and the incorporation of new information and
communication technologies (ICT) in the provision of public services and the relations of
the different Administrations with the interested parties. In other words, innovations that
manage to renew the internal functioning of Public Administrations based on the principles
of transparency, effectiveness and efficiency, thus eliminating the paper format. Con la instauración de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo
Común de las Administraciones Públicas y de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de
Régimen Jurídico del Sector Público se introducen una serie de novedades que han
generado cierta intranquilidad respecto a la implantación de sus previsiones en cuanto a
operadores jurídicos y ciudadanos en general. Ambas leyes vienen a reemplazar a la
tradicional Ley 30/1992, de 26 de noviembre, de Régimen Jurídico de las
Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común, dando paso a la
definitiva implantación de la Administración electrónica. ¿Cómo se consigue esto? A
través de la completa modernización de los recursos e incorporación de las nuevas
tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en la prestación de los servicios
públicos y las relaciones de las distintas Administraciones con los interesados. Es decir,
innovaciones que consigan renovar el funcionamiento interno de las Administraciones
Públicas basadas en los principios de transparencia, eficacia y eficiencia suprimiendo el
formato papel.