The Remaking of the Radical in the Harlem Renaissance: Claude McKay’s Home to Harlem
Author
Bercuci, LoredanaDate
2022Abstract
Home to Harlem, one of the first successful African American novels, inspired from the
urban lower classes’ life, produced both revulsion and fascination. W.E.B. Du Bois stated
that Claude McKay had proved African Americans were “buffoons, thugs, and rotters
anyway” (245). However, the novel was successful, pointing to a 1920s fascination with
the lower classes. This article analyzes the intersection of race and class in Home to Harlem
and shows that the novel proposes a composite model for a radical subject. Home to Harlem, una de las primeras novelas afroamericanas de éxito, se inspiró en la vida
de las clases más bajas urbanas, provocando tanto repulsión como fascinación. W.E.B. Du
Bois manifestó que Claude McKay había demostrado que los afroamericanos eran bufo-
nes, brutos y sinvergüenzas en cualquier caso (245). Sin embargo, la novela fue un éxito
al aproximarse a la fascinación por las clases bajas de los años veinte. Este artículo analiza
la intersección entre raza y clase en Home to Harlem y muestra que la novela propone un
modelo compuesto para un sujeto radical.