New sustainable practices in health and wellness tourism destinations focused on the quality of life and wellbeing
Date
2022Abstract
This work presents new practices that can be followed in health and wellness tourism destinations,
with a greater focus on promoting human wellbeing, based on the strategy presented for the Caldas da
Cavaca Thermal Spa Resort in Portugal. In this study, the methodology used was based on empirical data
collection. Four techniques were used, namely a benchmarking strategy, complemented by questionnaires
to managers of thermal spas, and a questionnaire survey aimed at the clients and managers of Caldas da
Cavaca. In this strategy, a set of 40 strategic actions were defined. These actions are in line with the policies
and strategies defined by public decision‐making international, national, regional and local organizations. In
this sense, with regard to the promotion of quality of life and wellbeing, it is possible to highlight 14 measures
that strengthen this orientation. Caldas da Cavaca should position itself as an innovative, attractive thermal
wellness destination that invites a healthy lifestyle, in a calm and peaceful environment in interaction with
nature. Este trabajo presenta nuevas prácticas que se pueden seguir en los destinos turísticos de salud y
bienestar, con un mayor enfoque en la promoción del bienestar humano, a partir de la estrategia presentada
para el Balneario Termal de Caldas da Cavaca en Portugal. En este estudio, la metodología utilizada se basó
en la recopilación de datos empíricos, se utilizaron cuatro técnicas, a saber, una estrategia de benchmarking,
complementada con cuestionarios a gerentes de balnearios termales, y una encuesta cuestionario dirigida a
los clientes y gerente de Caldas da Cavaca. En esta estrategia se definen un conjunto de 40 acciones estra‐
tégicas. Estas acciones están en línea con las políticas y estrategias definidas por los organismos públicos de
toma de decisiones internacionales, nacionales, regionales y locales. En este sentido, en lo que respecta a la
promoción de la calidad de vida y el bienestar, es posible destacar 14 medidas que fortalecen esta orientación.
Debe posicionarse como un destino de bienestar termal innovador y atractivo que invita a un estilo de vida
saludable, en un entorno tranquilo y pacífico en interacción con la naturaleza.