A Comparative Analysis of Evaluation in Spanish and English World Cup Reports
Author
Munday, JeremyDate
2004Abstract
En este artículo se toma el marco sistémico de la evaluación para aplicarlo a reportajes del
mundial de fútbol de 2002 publicados en The Guardian (Reino Unido) y El País (España).
El análisis contrastivo revela semejanzas en el uso frecuente de la apreciación. Sin embargo,
hay otras formas de evaluación diferentes y más sutiles, como los verbos en inglés que
expresan actitud, las metáforas y los sufijos aumentativos en español, y la evaluación intertextual
que traza el presente del fútbol tomando como base conocimientos supuestamente
compartidos del pasado y una perspectiva ética compartida de lo que el fútbol debería ser. This paper takes the systemic framework of appraisal or evaluation, and applies it to reports
from the 2002 football World Cup which appeared in two newspapers: The Guardian (UK)
and El País (Spain). The contrastive analysis of the two corpora reveals similarities, with the
frequent use of Appreciation. However, there are many more subtle or different forms of
evaluation, such as attitudinally marked verbs in English, metaphors and augmentative
suffixes in Spanish and, most interestingly, intertextual evaluation mapping the present
onto a presumed shared knowledge base of past football experience and a shared ethical
perspective of what football should be.