The Danger of Intellectual Masters: Lessons from Harry Potter and Antonia Byatt
Author
Eagleton, MaryDate
2004Abstract
El enfoque teórico de este ensayo es la obra de Michèle Le Doeuff sobre la “transferencia
erótico-teórica”, en la que se aborda la relación entre la mujer intelectual y su mentor masculino
y la posibilidad de una “confusión peligrosa entre lo amoroso y lo didáctico”. Este
argumento se examina en relación a dos textos, Harry Potter and the Chamber of Secrets
(1998), de J.K. Rowling y, más en profundidad, Possession: A Romance (1990), de A. Byatt.
El ensayo ilustra la negociación que hace Byatt del problema a través de su tratamiento de
la política sexual, la teoría literaria y la forma literaria. Sin embargo, el ensayo también
sugiere la continua dificultad de ser, en palabras de Byatt, “una mujer apasionada y una
intelectual apasionada”. The theoretical focus of this essay is Michèle Le Doeuff ’s work on “erotico-theoretical transference”
in which she discusses the relation between the intellectual woman and her male
mentor and the possibility of a dangerous “confusion of (the) amorous and (the) didactic.”
This claim is explored with relation to two texts, J.K. Rowling’s Harry Potter and the Chamber
of Secrets (1998) and, more substantially, Antonia Byatt’s Possession: A Romance (1990).
The essay illustrates Byatt’s negotiation of the problem through a management of sexual
politics, literary theory and literary form. But the essay also suggests the continuing difficulty
in being, in Byatt’s words, ‘a passionate woman and a passionate intellectual’.