Engaging spanish english-major undergraduate students through imagery and motivational activities
Fecha
2023Resumen
This research study analyses the impact of a vision-based intervention programme on the
motivation of fifty-eight English-major students in the first year of their degree in Modern
Languages at the University of Las Palmas de Gran Canaria, Spain, based on Dörnyei’s
(2009) L2 Motivational Self System (L2MSS). A Motivational Factors Questionnaire
(MFQ) and an online English language competence test were administered twice, in preand
post- implementation phases, in order to explore the effects of this intervention on the
participants’ motivational profile towards learning English as a foreign language. The MFQ
contained 50 items comprising 8 dimensions targeting ideal L2 self, ought-to L2 self, and L2
learning experience, alongside a range of related motivational variables. The results obtained
confirmed the importance of L2 learning experience as a strong predictor of intended
learning effort in both phases, while ideal L2 self emerged in the post intervention phase. El presente estudio analiza el impacto de un programa de intervención basado en la visión,
e inspirado en el Sistema Motivacional del Yo L2 (SMYL2) de Dörnyei (2009), en la motivación
de cincuenta y ocho estudiantes del primer curso del Grado en Lenguas Modernas
de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, España. Los participantes completaron
un Cuestionario de Factores Motivacionales (CFM) y realizaron un test en línea de nivel
de inglés en dos fases, pre y post, con el objetivo de explorar los efectos de esta intervención
en su perfil motivacional respecto al aprendizaje del inglés como lengua extranjera. El CFM
contenía 50 ítems y 8 dimensiones, con la finalidad de analizar el yo L2 ideal, el yo deóntico
y la experiencia del aprendizaje de la L2, junto con una serie de variables motivacionales
relacionadas. Los resultados obtenidos confirmaron la importancia de la experiencia del
aprendizaje de la L2 como fuerte predictor del esfuerzo intencionado de aprendizaje en
ambas fases, mientras que el yo L2 ideal surgió en la fase de post intervención.