Puertos 4.0 en Canarias: una perspectiva futura.
Autor
Ruiz Armas, Juan EleazarFecha
2024Resumen
El trabajo fin de máster que se presenta en este documento, opta por la modalidad de
investigación. Se estudia y se analizan los canales de la plataforma digital YouTube, para
comprobar si se puede emplear para la educación artística, para actividades a distancia y si
puede ser un medio de utilidad para el docente. El objetivo es conocer los contenidos de los
canales existente en YouTube y conectarlo con el currículo educativo de la asignatura
educación plástica, visual y audiovisual.
Por otra parte, como YouTube es un medio digital, se menciona la importancia de las
denominadas TIC (Tecnología de la Información y las Comunicaciones) y de la competencia
digital en el alumnado. Según algún autor, vivimos en una “Sociedad de la información”
(Yojeni, 1984), por lo que están a la orden del día, los medios de información y comunicación
digita This article provides an overview of the evolution of ports throughout the 21st century,
highlighting their role in international trade and their transformation towards the Industrial
Revolution 4.0. In particular, it highlights the concepts of "Smart Ports" and "Ports 4.0" as key
to the digitisation and automation of ports, with a particular focus on the Canary Islands ports.
The main revolutionary technologies of this transformation are mentioned, such as AI,
IoT, Big Data, Blockchain and Cloud Computing, showing examples of their application in ports
such as Rotterdam and Shanghai. It highlights the strategic importance of Canarian ports in
maritime transport and their adaptation to be technologically competitive ports, mentioning
projects in the development and implementation phase with the support of the Port Authorities
of Las Palmas and Tenerife, focused on improving logistics efficiency, safety, environmental
protection and early decision making. Finally, the advantages and challenges involved in the
implementation of the technologies involved in ports 4.0 in the Canary Islands are analysed.