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dc.contributor.authorSilva, Maria José Nunes da
dc.contributor.authorCosta, Carlos Manuel Martins da
dc.contributor.authorGuerra, Ricardo Jorge da Costa
dc.contributor.authorLemos, Fernando Manuel Florim de
dc.contributor.authorGonçalves, Eduardo Cândido Cordeiro
dc.date.accessioned2024-07-22T11:27:33Z
dc.date.available2024-07-22T11:27:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn1695-7121
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/38305
dc.description.abstractTourism and hospitality organizations and destinations are increasingly struggling to resolve and manage diverse crises. Crises can be defined as unexpected and undesirable events, that cause pressure, represent a threat, provoking uncertainty, and fear. A different leadership is needed, with a strong capacity to deal with uncertainty, vulnerability, and complex chaotic contexts, to make urgent, quick decisions. This study used several complementary methods and techniques to achieve the proposed objectives. An empirical study was conducted, applying a survey, using semi-structured interviews with leaders in the tourism sector. In this sense, this work aims to contribute to a deeper understanding of crisis leadership and crisis management in disruptive scenarios, in tourism and hospitality. Also contributes to enriching crisis leadership research, when the crisis is increasingly frequent, much more globalizing, and harmful, and contributes to capitalizing on learning and developing research to help mitigate the future negative impact of another crisis.es_ES
dc.description.abstractLas organizaciones y destinos turísticos y hosteleros se esfuerzan cada vez más por resolver y gestionar diversas crisis. Las crisis pueden definirse como acontecimientos inesperados e indeseables, que causan presión, representan una amenaza, provocan incertidumbre y miedo. Se necesita un liderazgo diferente, con una gran capacidad para hacer frente a la incertidumbre, la vulnerabilidad y los contextos caóticos complejos, para tomar decisiones urgentes y rápidas. Este estudio utilizó varios métodos y técnicas complementarios para alcanzar los objetivos propuestos. Se realizó un estudio empírico, aplicando una encuesta, mediante entrevistas semiestructuradas a líderes del sector turístico. En este sentido, este trabajo pretende contribuir a una comprensión más profunda del liderazgo de crisis y la gestión de crisis en escenarios disruptivos, en el turismo y la hostelería. También contribuye a enriquecer la investigación sobre liderazgo de crisis, cuando éstas son cada vez más frecuentes, mucho más globalizadoras y dañinas, y contribuye a capitalizar el aprendizaje y el desarrollo de investigaciones que ayuden a mitigar el futuro impacto negativo de otra crisis.es
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad de La Laguna, Instituto de Investigación Social y Turismoes_ES
dc.relation.ispartofseriesPasos, Año 2024, vol. 22, n. 3, pp.429-443;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleTourism and hospitality leadership in times of crisis: critical moderatorses_ES
dc.title.alternativeLiderazgo en turismo y hostelería en tiempos de crisis: moderadores críticoses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.pasos.2024.22.029
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordCrisis leadershipes_ES
dc.subject.keywordCrisises_ES
dc.subject.keywordTourism and Hospitalityes_ES
dc.subject.keywordOrganizationses_ES
dc.subject.keywordModerator Factorses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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