Tourism and hospitality leadership in times of crisis: critical moderators
Fecha
2024Resumen
Tourism and hospitality organizations and destinations are increasingly struggling to resolve and
manage diverse crises. Crises can be defined as unexpected and undesirable events, that cause pressure,
represent a threat, provoking uncertainty, and fear. A different leadership is needed, with a strong capacity to
deal with uncertainty, vulnerability, and complex chaotic contexts, to make urgent, quick decisions. This study
used several complementary methods and techniques to achieve the proposed objectives. An empirical study
was conducted, applying a survey, using semi-structured interviews with leaders in the tourism sector. In this
sense, this work aims to contribute to a deeper understanding of crisis leadership and crisis management in
disruptive scenarios, in tourism and hospitality. Also contributes to enriching crisis leadership research, when
the crisis is increasingly frequent, much more globalizing, and harmful, and contributes to capitalizing on
learning and developing research to help mitigate the future negative impact of another crisis. Las organizaciones y destinos turísticos y hosteleros se esfuerzan cada vez más por resolver y
gestionar diversas crisis. Las crisis pueden definirse como acontecimientos inesperados e indeseables, que causan
presión, representan una amenaza, provocan incertidumbre y miedo. Se necesita un liderazgo diferente, con una
gran capacidad para hacer frente a la incertidumbre, la vulnerabilidad y los contextos caóticos complejos, para
tomar decisiones urgentes y rápidas. Este estudio utilizó varios métodos y técnicas complementarios para
alcanzar los objetivos propuestos. Se realizó un estudio empírico, aplicando una encuesta, mediante entrevistas
semiestructuradas a líderes del sector turístico. En este sentido, este trabajo pretende contribuir a una
comprensión más profunda del liderazgo de crisis y la gestión de crisis en escenarios disruptivos, en el turismo y
la hostelería. También contribuye a enriquecer la investigación sobre liderazgo de crisis, cuando éstas son cada
vez más frecuentes, mucho más globalizadoras y dañinas, y contribuye a capitalizar el aprendizaje y el desarrollo
de investigaciones que ayuden a mitigar el futuro impacto negativo de otra crisis.