A comparative study of language phenotypes in Autism Spectrum Disorder and Specific Language Impairment.
Fecha
2019Resumen
Background: Problems with communication and language are among the main characteristics of both Autism Spectrum Disorder (ASD) and Specifi c Language Impairment (SLI). The main objective of the present
study was to analyze whether the two disorders have similar formal language profi les. Method: The study involved three groups of 20 students each, divided into ASD, SLI, and Control, of similar ages and IQ.
The CELF-4 standardized test was administered to assess their language skills. Results: No signifi cant differences in language were found between
the SLI and ASD groups, with no effect sizes. Differences were observed between the SLI and ASD groups when they were compared separately
with the Control group, with a large effect size. Conclusions: There is an overlap in the linguistic profi les of children with SLI and children with ASD. Similarity is thus confi rmed in comprehensive and expressive language, as well as in morphosyntactic and lexical-semantic production. Antecedentes: los problemas de comunicación y lenguaje constituyen una de las características principales tanto del Trastorno del Espectro Autista (TEA) como del Trastorno Específico del Lenguaje (TEL). El objetivo principal del presente estudio ha sido analizar si ambos trastornos presentan perfiles de lenguaje formal similares. Método: en el estudio participaron tres grupos de 20 alumnos cada uno, divididos en TEA, TEL y Control, equiparados en las variables edad y CI. A todos los participantes se les
administró el test estandarizado CELF-4 para evaluar sus habilidades lingüísticas. Resultados: no existen diferencias significativas en lenguaje entre los grupos TEL y TEA, con tamaños del efecto prácticamente nulos.
Las diferencias se establecen entre los grupos TEL y TEA cuando se les compara por separado con el grupo Control, obteniéndose un tamaño del
efecto grande. Conclusiones: se produce un solapamiento en los perfiles lingüísticos entre niños con TEL y TEA. En consecuencia, se confirma la
similitud en lenguaje comprensivo y expresivo, así como en la producción morfosintáctica y léxico-semántica.