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dc.contributor.authorFreire Gargamala, Lydia
dc.date.accessioned2024-10-22T10:04:28Z
dc.date.available2024-10-22T10:04:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issne-2530-8335
dc.identifier.urihttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/39782
dc.description.abstractThis paper endeavors to establish a correlation between the portrayal of female characters and Irish wilderness in Elizabeth Griffith’s Gothic novel, The History of Lady Barton (1771). Deprived of agency and independence, female figures in the realm of Gothic fiction are often rendered as figures of otherness –alien, monstrous, and threatening– driven by a relentless pursuit of liberation from patriarchal constraints. Faced with the choice between madness, death or exile as defiant alternatives to submitting to societal repression, these characters become symbolic rebels against established norms, ultimately opting for a tormenting fate over submission. This portrayal positions them as figures of wildness and uncontrollability, echoing the untamed essence of nature itself. Therefore, by intertwining the fates of women like Louisa Barton and Olivia Walter with the chaotic and uncontrollable Irish landscape, Griffith’s narrative, enhances the complexity of her female characters, suggesting an innate connection between their defiance and the tumultuous, uncontrollable forces inherent in the natural world. Through this lens, both women and nature emerge as sites of otherness, offering new avenues for resistance and empowerment.es_ES
dc.description.abstractEste artículo se propone establecer una correlación entre la representación de los personajes femeninos y la naturaleza salvaje irlandesa en la novela gótica de Elizabeth Griffith, The History of Lady Barton (1771). Privadas de agencia e independencia, las figuras femeninas en la ficción gótica suelen ser retratadas como figuras de alteridad –alienadas, monstruosas y amenazantes– impulsadas por una búsqueda incesante de liberación de las restricciones patriarcales. Ante la elección entre la locura, la muerte o el exilio como alternativas preferibles a someterse a la represión social, estos personajes se convierten en iconos de rebeldía contra las normas establecidas, optando finalmente por un destino tormentoso en lugar de la sumisión. Esta representación las posiciona como figuras salvajes e incontrolables, haciendo eco de la esencia indomable de la propia naturaleza. Así, al entrelazar los destinos de mujeres como Louisa Barton y Olivia Walter con el paisaje indómito de Irlanda, la narrativa de Griffith enriquece la complejidad de sus personajes femeninos, sugiriendo una conexión innata entre sus transgresiones y las fuerzas tumultuosas e incontrolables inherentes al mundo natural. A través de esta perspectiva, tanto las mujeres como la naturaleza emergen como iconos de alteridad, ofreciendo nuevas vías para la resistencia y el empoderamiento.es
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones, Universidad de La Lagunaes_ES
dc.relation.ispartofseriesRevista Canaria de Estudios Ingleses, 89, 2024, pp. 105-119;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleRebellion and Wilderness: Female Agency and Irish Nature in Elizabeth Griffith’s The History of Lady Barton (1771)es_ES
dc.title.alternativeLa rebelión y lo salvaje: la agencia femenina y el paisaje irlandés en The History of Lady Barton (1771) de Elizabeth Griffithes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.25145/j.recaesin.2024.89.06
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subject.keywordElizabeth Griffithes_ES
dc.subject.keywordGenderes_ES
dc.subject.keywordGothices_ES
dc.subject.keywordNaturees_ES
dc.subject.keywordOthernesses_ES
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


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