• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La modificación de juegos motores para "un juego bueno"

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Accensi Hernández, Noelia
Date
2024
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/40296
Abstract
El trabajo que se presenta, se centra en el análisis y su posterior reflexión sobre el “juego bueno” en el ámbito educativo, a través de la modificación de 7 juegos tradicionales ( “los 10 pases”, “ el pañuelo”, “pilla pilla numérico”, “4 esquinas”, “ pelota cazadora”, “ pelota sentada” y “zorros, gallinas y víboras”. Para ello, se ha tenido en cuenta cómo el juego motor puede ser un buen recurso en el ámbito educativo y cómo las redes de interacción así como las situaciones de juegos no habituales afectan hacia la consecución del “juego bueno”. Asimismo, se han propuesto una serie de indicadores del juego bueno (autonomía, currículo, seguridad, participación y motivación y autorregulación). Estos indicadores serán guía para modificar juegos y reflexionar sobre el “juego bueno”. Finalmente, tras la modificación de los 7 juegos tradicionales, se realiza una discusión que compara las principales diferencias encontradas en el análisis de estos 7 juegos motores y reflexionar sobre “el juego bueno” en el ámbito educativo y de la sostenibilidad.
 
The presented work focuses on the analysis and subsequent reflection on the concept of "good game" in the educational field, through the modification of 7 traditional games ("the 10 passes", "the handkerchief", "tag with numbers", "4 corners", "chasing ball", "sitting ball" and "foxes, chickens, and snakes"). In this regard, it has been taken into account how motor play can be a valuable resource in the educational context and how interaction networks, as well as non-traditional game situations, contribute to achieving "good play". Additionally, a series of indicators of good play have been proposed (autonomy, curriculum, safety, participation, motivation and self-regulation). These indicators will serve as a guide for modifying games and reflecting on "good play". Finally, after the modification of the 7 traditional games, a discussion is conducted to compare the main differences found in the analysis of these 7 motor games and to reflect on "good play" in the educational and sustainable context.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00